Hoe praten papegaaien?

En dan vooral het mechanische gedeelte. Hebben ze stembanden? Hoe maken ze verschillende klinkers na? Vooral die lijken me lastig, de medeklinkers is gewoon een kwestie de tong op de goeie plek houden.
Graag met bron.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Papegaaien kunnen heel goed geluiden imiteren.

Vogels hebben geen stembanden. Ze maken geluid met de zogenaamde syrinx, een geluidsorgaan dat zich onderaan de luchtpijp bevindt. Het geluid wordt gemaakt door trillingen van de wanden van de syrinx, of van de lucht die er doorheen stroomt. Bij verschillende zangvogels kan de syrinx meerdere geluiden tegelijkertijd produceren. Sommige vogels, zoals papegaaien maar bijvoorbeeld ook beo's, kunnen daarmee goed woorden nabootsen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.willemwever.nl/search/apachesolr_search?keys=hoe+praat+een+papagaai&filters=type%3Aquestion&op.x=0&op.y=0

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/waarom-kan-een-papegaai-leren-praten