Wie weet de Nederlandse officiele naam van de pyura chilensis (een in zee levende "levende steen")?

Ik was toevallig rond aan het surfen en vond deze afbeelding van een "levende steen" genaamd "pyura chilensis. Het is de Engelse benaming (of in het engels geschreven denk ik) van dit vreemde zeewezen.

Ik wilde meer info vinden, en vooral de nederlandse naam, liefst officiële.

Heet het ook pyura chilensis en "levende steen" of heet dit wezen anders in onze taal? Of is het bekend onder een, wellicht totaal, andere naam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

je geeft het antwoord al. pyura chilensis of levende steen is ook hoe het heet. verder zijn er geen officiele namen van. tenzij het weer iets verzonnen is... maar levende steen komt t meest voor. pyura chilensis wist ik niet eens, kende het als living rock)

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is overigens een dier ;)

in het engels ook wel eens bloody rock genoemd.

een linkje:

http://boingboing.net/2012/06/28/pyura-chilensis-the-living-ro.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De orde waartoe ze behoren is Zakpijpen, Ascidiacea. Dat is een klasse van in zee levende chordadieren. Vanwege hun vorm zijn ze genoemd naar een oude naam voor de doedelzak.
Binnen de Zakpijpen bevindt zich de familie van de Pyuridae. Behalve het door jou gevonden exemplaar uit Chili zijn er nog een stuk of vijftig andere soorten. Hier zie je afbeeldingen van de soorten die in onze contreien te vinden zijn: http://www.onderwaterwereld.org/library/nl-zout/ascidiacea
Maar nou nog de vraag hoe deze Chileense zakpijp nou precies genoemd wordt...

Toegevoegd na 23 minuten:
Op deze site staan nog wat meer afbeeldingen van dit bijzondere zeedier (en als je Duits kent ook nog informatie): http://www.chilereisen.at/Chile/Pyura_chilensis.htm

Toegevoegd na 48 minuten:
En meer Nederlandstalige informatie over Zakpijpen staat te lezen in http://www.jojodive.nl/Publicaties/Onderwatersport/2010/ZJR_06-2010.pdf
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar als ik zakpijpen, chileense zakpijpen google dan krijg ik koraaldieren die eruit zien als pijpjes! Dat klopt dan niet... sorry