Recent onderzoek heeft uitgewezen dat late vaders kinderen krijgen met lange telomeren. Maar hoe komen zij zelf daaraan?

Maar hebben die vaders zelf dan ook lange telomeren of onstaan die door genetisch toeval.
En waarom zou dat bij vaders zijn en niet bij moeders?

zie http://www.ad.nl/ad/nl/1003/You/article/detail/3269799/2012/06/12/Kinderen-van-oudere-vaders-leven-langer.dhtml

Het verhaal in het AD ontbreekt een link naar de wetenschappelijke studie. Als ik de publicatiedatum bekijk moet het dit onderzoek zijn dat op 11 juni gepubliceerd is in Proceedings of the National Academy of Sciences. http://www.pnas.org/content/early/2012/06/05/1202092109 Zoals het verhaal in het AD is opgesteld is het speculatief. Er wordt gemakkelijk een verband gelegd tussen telomeer lengte en ouder worden. Telomeren zijn stukjes niet coderend DNA aan de uiteinden. In wetenschappelijk onderzoek is eerder gebleken dat bij ouder wordende cellen de lengte van de telomeren korter wordt en dit wordt weer in verband gebracht met het ontstaan van DNA kopieerfouten in oudere cellen. Ik vind het dan nog wel een flinke conclusie om het meteen om te draaien: Iemand met lange telomeren wordt ouder. Professor Thomas von Zglinicki van de Universiteit van NewCastle: "It is still completely unclear whether telomere length at conception (or birth) or rate of telomere loss with age is more important for age-related morbidity and mortality risk in humans." In eerder wetenschappelijk onderzoek is ook gebleken dat in geslachtscellen de korte telomeren onder invloed van het enzym telomerase weer aangevuld worden. Hoewel de conclusie van het onderzoek in het AD wel erg kort door de bocht is, moet je voor de overerving dus kijken naar de lengte van de telomeren in de geslachtscellen. Als een vader geslachtscellen heeft met lange telomeren dan zal dat op die manier dus overerven in de volgende generaties. Die overerving zelf is dus vrij simpel te verklaren. Wat minder simpel is: - Waarom zijn de telomeren van oudere vaders in de geslachtscellen langer? Geslachtscellen (mannelijk) worden voortdurend opnieuw aangemaakt en verouderen dus in die zin niet. Dat is anders bij eicellen die een leven lang mee moeten gaan. Dit wordt in het onderzoek niet onderzocht. - Welk voordeel heb je van langere telomeren> Dit wordt in het artikel niet onderzocht. Ook niet of de kinderen van vaders die op late leeftijd kinderen krijgen gemiddeld ouder worden.

Volgens mij stond in dit artikel dat telomeren in iedere lichaamscel verkorten naarmate een mens ouder wordt. Behalve in de spermacellen, daar verlengen ze...