Waarom groeien nagels?

En dan bedoel ik niet waarom je nagels hebt, maar waarom blijven ze groeien en worden ze langer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.6K

Antwoorden (3)

Onze nagels bestaan net als onze haren uit oude dode cellen.
Omdat er aan de basis van de nagel wel jonge cellen zitten die zich als maar vermenigvuldigen kan een nagel groeien. De jonge nagelcellen maken keratine, een stofje dat in de cel wordt opgeslagen. Hoe meer keratine in de cel, hoe luier de cel wordt totdat hij helemaal niets meer doet en afsterft. Een nieuwe jonge cel duwt dan de oude dode cel omhoog totdat deze jonge cel ook afsterft en omhoog wordt geduwd door weer een nieuwe cel. Op deze manier groeit je nagel langzaam naar boven in je nagelbed .

Een vinger nagel groet ongeveer 2-3 mm in een maand, dit is 3 keer zo snel als je teennagels. Ook groeien je nagels in de zomer sneller dan in de winter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ niets aan toe te voegen
Het WAAROM dat je nagels groeien, ie dat ze aan het uiteinde slijten en afbrokkelen (als je ze niet knipt). De natuur heeft gemeend dat wij nagels nodig hebben en laat ze derhalve maar groeien.
jc54
11 jaar geleden
Omdat het slijt. Als het niet blijft groeien houden we vingers over zonder nagels. Als het goed is blijven ze even lang, omdat er een evenwichtsituatie ontstaat tussen het groeien en slijten. Dit gaat natuurlijk niet op als je je nagels niet gebruikt en ze bewust laat groeien (zo kun je nagels van een meter lang krijgen, maar dan krullen ze wel in).
Herstel en groei hoort bij het leven, omdat ons lichaam bloot wordt gesteld aan de tweede wet van de thermodynamica. Het lichaam moet constant groeien en herstellen en foutjes verbeteren, anders gaan wij snel dood.