Om een ontsteking te voorkomen kan je een wondje het best even laten bloeden.De ontsteking wordt veroorzaakt door bacteriën.
Ontsmetten is meestal niet nodig, na het bloeden de wond schoonmaken met water en dan aan de lucht laten drogen er ontstaat dan snel een korstje, wat eigenlijk een natuurlijke pleister is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Doordat er vuil in gekomen is. Daarom is het verstandig altijd eerst te ontsmetten, bijvoorbeeld met betadine, voordat je een wondje afdekt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor vuil?
Amadea
11 jaar geleden
Als je bijvoorbeeld op straat gevallen bent, of je hebt je met een keukenmes gesneden nadat je er vlees mee fijngesneden hebt.
een wondje kan ontstoken raken als er vuil of bacterien inkomen, daarom is het belangrijk een wondje direct schoon te maken met jodium of alcohol en het af te dekken met een pleister zodat er geen vuiligheid bij kan komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit komt door een besmetting van buitenaf, dat is ook de reden waarom u moet ontsmetten om zo de bacterien te doden en u versder te beschermen en er dan een klever op leggen om af te schermen van de lucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een verdwaalde strontvlieg die net van een vers gedraaide bruine bolus is opgestegen en zijn ongewassen landingsgestel uitzet om vervolgens op je wond te landen waar hij de restjes kak van zich af schud, kan een rede zijn dat een wond ontstoken raakt :)

Toegevoegd na 5 minuten:
Doe maar "onstoken" ipv "ontstoken" Scheelt een ritje naar Beverwijk ;)