Welk van de ouders verzorgd het pasgeboren prairiehondje?

Ik zou graag willen weten wie van de twee ouders nou het pasgeboren prairiehondje verzorgd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Amadea
11 jaar geleden
Bij alle zoogdieren is dat toch de moeder?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weet ik niet kan wel..... bedankt......

Antwoorden (1)

Prairiehondjes zijn zeer sociaal en leven vaak met 6 tot 35 diertjes op 4000 m2 grond. Een kolonie kan zelfs zo’n 0,8 km2 beslaan. Een stad bestaat uit verscheidene kleinere gedeeltes, die weer worden onderverdeeld in kleinere groepjes.
De kleine groepjes bestaan uit één volwassen mannetje, drie of vier volwassen vrouwtjes en een aantal kleintjes tot de leeftijd van 2 jaar. Jonge mannetjes moeten op een gegeven moment de groep verlaten om weer nieuwe groepjes te vormen of de vrouwtjes van een ander mannetje over te nemen. De vrouwtjes blijven altijd in het district waar ze geboren zijn. Zij zijn dus altijd zeer dicht met elkaar verwant.

Prairiehondjes hebben een zeer hoogstaande vorm van communicatie. Behalve dat ze veel lichamelijk contact hebben zoals elkaar verzorgen, knuffelen, kussen en spelen, hebben onderzoekers tot nu toe 11 verschillende geluiden kunnen ontdekken, waarmee ze communiceren. Als het paarseizoen echter aanbreekt, is het gedaan met de gezelligheid, want dan ontstaat er een heftige competitie tussen de vrouwtjes om ervoor te zorgen dat ze gedekt worden, zodat ze voor nageslacht kunnen zorgen.

Men dacht eerst dat de vrouwtjes de jongen samen groot brachten. Maar na meer onderzoek is gebleken dat nieuwe moeders de eerste 6 weken geen andere dieren in de kinderkamer toelaten, en zelfs kleintjes die niet van hen zijn dood maken.
Amadea