verandert er voor ons merkbaar iets als er geen walvissen meer zouden zijn?.

tijdens het ontbijt ontstond de discussie of wij er iets van zouden merken als er geen walvissen meer zouden zijn, de meningen waren verdeeld....weet iemand het goede antwoord?.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

De 'walvis' is wat kort door de bocht.
'Walvissen' is namelijk een verzamelnaam voor 82 diersoorten. Uiteenlopend van Bruinvissen, dolfijnen, orka, narwal...tot de blauwe vinvis aan toe.
Als deze soorten zouden uitsterven dan heeft dat zeker veel effect op de mens.

Ten eerste zou de visstand omhoog gaan, er zal minder predatie zijn op bepaalde soorten, waardoor ze het waarschijnlijk beter gaan doen.
De algenetende soorten zullen wat dat betreft weinig schade aanrichten, door te verdwijnen.

Hoewel je zou denken dat er geen dieren afhankelijk zijn van walvissen, is dit niet het geval! Veel dieren als ijsberen en poolvossen hebben het al erg zwaar en die paar walvis karkassen minder per jaar die aanspoelen, kunnen vele levens kosten!
(wat verandert er dan...er sterft meer uit)

Ook vervalt er ontzettend veel entertaining, denk maar aan dolfijnenshows!! Waarvan er duizenden zijn op aarde! Ontzettend veel mensen verdienen hier hun brood mee.
Ook de vaartochten, waarbij ze naar walvisachtigen op zoek gaan, zouden niet meer hoeven uit te varen! Nog een klap voor de economie.

Ook voor onderzoek naar intelligentie zijn deze dieren erg belangrijk!

Daarnaast zijn er nog altijd mensen die leven van deze dieren, er zijn eilanden in de pacific ocean waar hele stammen nog een vinvis moeten vangen willen ze het jaar doorkomen.
En ook word overleven voor sommige Inuit (eskimo) stammen erg lastig, want zonder het vitamine C gehalte in het vet van de narwal zullen ze een andere bron moeten zoeken, tussen al dat sneeuw!!
En voor sommige mensen vervalt er een traditie. Denk maar aan de grienden die op de Deense Faeröer eilanden worden gedood.

En dan heb je nog speciale parfums, cosmetica, oliën en tal van luxe producten, die van deze dieren wordt gemaakt, nog een klap voor de economie en natuurlijk voor de mensen die de parfum moeten missen!!!

Dus wie zegt dat het geen verschil maakt, heeft het zeker mis!!
(echter herpakt het ecosysteem zichzelf waarschijnlijk ontzettend snel en kan het makkelijk zonder walvisachtigen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het uitsterven van de walvis is symbool voor het kapot gaan van de voedselketens in de oceaan. Een walvis zit in het topje van een voedselketen. Er zijn eigenlijk geen diersoorten die van de walvis afhankelijk zijn, omgekeerd is dat wel het geval. Als het voedsel van de walvis op gaat (door vervuiling, verstoring, klimaatverandering) sterft de walvis uit.

Als de walvis uit zou sterven, zou dat voor de mensheid geen gevolgen hebben.

In 'Star Trek IV, the Voyage Home' wordt daar trouwens een heel ander beeld van geschetst. Geinige film die je beslist een keertje moet zien als je van walvissen houdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat er een bron weg zal zijn waar men dure parfums, cosmetica, veevoeder, margarine ed uit haalt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ook zou er geen potvisolie en spermaceti meer gewonnen kunnen worden ,welke voor velen een bron van inkomsten is.De potvisolie welke de basis levert voor hoogwaardige olie welke in hogedruksmering gebruikt wordt om mechanische instrumenten te beschermen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zullen we ze maar proberen te redden!!
Want ik kan echt niet zonder walvis parfum!! (maar ruikt dat nou naar vis of zoogdier?)