Hoe komt een vlinder aan zijn "poeder" op zijn vleugels?

Ik weet van vroeger dat een vlinder poeder op zijn vleugels heeft, maar wat dit is, waar het vandaan komt en wat de functie ervan is vraag ik me nu pas af. Ik vind het sowieso al een wonder dat een rups "ineens" vleugels kan krijgen, maar dan ook nog met poeder. Hoe komt dit op de vleugels en waar dient het voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
7.1K

Het beste antwoord

Dit zijn eigenlijk schubben die loslaten. Elke vleugel is bedekt met ontelbare van die microscopische schubben.
De schubben geven de vlinder zijn typische vleugelkleur doordat ze pigmenten bevatten en dakpansgewijs zijn gerangschikt zodat ze elkaar ruim overlappen. Sommige vlinders hebben zogenaamde "vensters" in de vleugels, dit zijn ongeschubde vlakken tussen de aderen die vaak enigszins doorzichtig zijn. Onder andere de atlasvlinder heeft dergelijke vensters en bij sommige vlinders zijn de vleugels grotendeels ongeschubd waardoor ze deels doorzichtig zijn. De wespvlinders zijn hier een voorbeeld van; dankzij hun doorzichtige vleugels in combinatie met de gele en zwarte kleuren lijken ze op wespen. De schubben kunnen diverse vormen hebben, van bloemvormig tot afgerond, ovaal, rond, speervormig, ruitvormig of haarvormig. De schubben zijn kwetsbaar en breken gemakkelijk af. Omdat ze niet meer aangroeien zijn de vleugels van oudere vlinders vaak gedeeltelijk kaal. Ook bij andere insecten komen schub-achtige structuren op de vleugels voor, zoals bij de motmuggen (Psychodidae).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. (ook de andere antwoordgevers bedankt) Ik ben weer iets wijzer :)

Andere antwoorden (3)

De vleugels van een vlinder bestaan eigenlijk uit allemaal kleine zakjes gevuld met een pigment (kleur) en geur poeder, de geur poeder komt voor bij de mannetjes om de vrouwtjes te lokken. Op deze schubben zit weer een klein dun laagje wat water afstotend is, maar deze laag is door het aanraken of beschadigen heel snel kapot.
De poeder is dus eigenlijk de kleur uit de vlinder's vleugels, niet aanraken dus :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vlindervleugels bestaan uit schubben die als dakpannen op elkaar gestapeld zijn. De schubben zijn hol en vormen een soort tasje gevuld met pigment, waardoor de vlinder zijn mooie kleuren krijgt. Bij sommige soorten (de weerschijnvlinders) hebben deze schubben nog een reliëf, waardoor er een bijzonder vorm van breking van licht ontstaat en er een metaalachtige glans op de vleugels ontstaat.
De schubben zijn voorzien van een dun waslaagje, waardoor de vlinder in zekere mate waterafstotend is. Mannetjesvlinders hebben ook geurschubben, van belang voor het samenbrengen van partners.
Het poeder dat van de vleugels afkomt als je ze aanraakt zijn in feite schubben.
Amadea
11 jaar geleden
Dat "poeder" zijn schubben die kleuren vormen van de vlinder.
De kleuren van de vlinder heeft hij niet voor niets: als schutkleur (denk maar aan de motten), als afschrikmiddel (het "oog" van de dagpauwoog) en als waarschuwing ("eet mij niet, ik ben giftig" denk aan de felle kleuren).