Wat zorgt er precies voor dat mensen als Peter Cullen (Optimus Prime uit Transformers) zo'n unieke lage stem hebben?

Ik weet dat je stem bepaalt wordt door de vorm van je mond, maar dat alleen is toch niet genoeg om op zo'n lage frequentie te kunnen praten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt je stem bepaald door de vorm van je mond :S?

Antwoorden (3)

De lengte van de stembanden maken de toonhoogte en de rest komt van de keel en mond qua vervorming van die lage toonhoogte geluiden...

Of je kunt het anders doen, zoals die Ay-Kherel, die mongoolse keelzangers, die superlaag kunnen, zie youtube en Ay-Kherel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verschilt. Sommige mensen krijgen al op jonge leeftijd een heel lage stem. Dat is dan bijvoorbeeld een familie-ding. Pa en opa hadden dat dan ook. Vergelijk je keel maar met een orgelpijp. Hoe groter, hoe lager! Op latere leeftijd kan de stem ook verlagen. Soms door een medische oorzaak maar ook bijvoorbeeld de bekende, doorrookte whiskey-stem :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De klankkleur van je stem wordt bepaald door de vorm van je mond, de laagte wordt bepaald door de stembanden. Hoe langer de stembanden hoe lager de stem. Zou je kunnen vergelijken met de snaar van een gitaar. Hoe hoger je die op de hals pakt hoe hoger de toon, een volledig vrije snaar klinkt het laagst.
Je kunt met de hoogte nog wel een beetje spelen door gebruik van de stemspier en nog een ding met een moeilijke naam.
Voor een heldere uitgebreide uitleg verwijs ik je graag naar de bijgevoegde link van Wikipedia.