wat is de slimste vissoort?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de gefileerde.

Het beste antwoord

In mijn ogen zijn dat de lipvissen, sommige van deze soorten gebruiken een aambeeld en hamer (steen) om schelpen te kraken. Dit verijst veel oefenen en techniek.
Iets waar je volgens mij intelligent voor moet zijn...
Je begint ergens aan en weet al wat het resultaat gaat worden..ookal lukt het niet direct.

Das iets anders dan naar plankton happen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je toevallig een bron voor dat schelpen kraken? Klinkt namelijk wel interessant.

Andere antwoorden (2)

Wat mij betreft de Paling!

De levenscyclus van de paling.
De meeste palingen bereiken tussen vijf en vijftien jaar verblijf in het zoete water, bij voldoende voedselaanbod, het schieraalstadium en trekken dan terug naar de paaigronden. De paling is een zogenaamde katadrome vis die opgroeit in zoet of brak water en zich voortplant in de Sargassozee op grote diepte. De larven trekken geholpen door de Golfstroom naar Europa.

Als de onvolwassen paling een bepaalde hoeveelheid vet in zijn vlees heeft opgeslagen wordt hij schieraal genoemd. De dieren worden vet, de ogen worden groter en ze krijgen een lichtgrijze kleur met een witte buik, de vinnen worden groter en de huid wordt dikker. Op dit moment zijn de palingen nog niet volledig geslachtsrijp. Verdere geslachtsontwikkeling vindt plaats tijdens de reis naar de Sargassozee door de bovenste waterlagen van de Atlantische oceaan.

Onderzoek aan de universiteit van Leiden heeft aangetoond dat palingen in staat zijn om 6.000 kilometer af te leggen[11][12]. Ook is hier ontdekt dat palingen zeer weinig energie gebruiken om te zwemmen[13]. In totaal verbranden zij slechts een zeer kleine hoeveelheid energie om zich te verplaatsen. Voor de reis van 6.000 kilometer aldus slechts circa 120 gram per kilo lichaamsgewicht, overeenkomend met 40 % van de vetreserves.[14]

Experimenten met palingen voorzien van externe meetsondes uit Ierland en Spanje hebben aangetoond dat de schieralen tot 45 km per dag afleggen en daarbij overdag kouder water opzoeken en 's nachts warmer water. Daartoe voeren ze verticale bewegingen uit van 300 tot 1200 meter diepte. Over de functie van deze bewegingen wordt nog gespeculeerd.[15]

Volwassen palingen paaien hoogstwaarschijnlijk in de Sargassozee. Dit is in 1923 door de Deense onderzoeker Johannes Schmidt verondersteld, omdat hij de kleinste palinglarven in deze regio aantrof. Het paaiproces zelf is echter nog nooit door mensen waargenomen. Van de Japanse paling en andere palingsoorten is de paaiplaats wel bekend[16].

Amerikaanse en Europese alen zijn twee verwante soorten en paaien beide in de Sargassozee. Amerikaanse alen trekken naar het noordwesten, Europese alen trekken naar het noordoosten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht dat dolfijnen daarvoor in aanmerking kwamen gezien hun grote herseninhoud.