Hoe kunnen naaldbossen blijven bestaan?

In de Wetenschappelijke Scheurkalender van 12 mei las ik het volgende:

"Naaldbomen en enkele typische loofbomen als eik en beuk maken hun standplaats uiteindelijk ongeschikt voor zichzelf. Dat komt [doordat] hun strooisel, gevormd door afgevallen naalden of bladeren, slecht verteert en een verzurende werking heeft op de bodem."

Als dat zo is, hoe kunnen de uitgestrekte noordelijke naaldbossen dan al eeuwenlang bestaan?

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Bijna alle naaldbossen staan op rotsachtige ondergrond, ook deze rotsen/ stenen staan onder invloed van erosie, door deze erosie ontstaat er een als maar doorgaande productie van mineralen , hierdoor blijft er een zeker evenwicht in de bodemsamenstelling, waardoor de bodem niet verzuurt, maar ook niet te basis wordt.
Mocht het echt een keer omslaan naar te zuur of te basis, dan zullen de planten/ bomen zich aanpassen en soorten verdwijnen en anderen er voor in de plaats komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je informatie, ja die redwoods zijn een van de oudst wordende bomen ter wereld.
In de 'echte' natuur waar de mens niet ingrijpt, is er een erg complex ecosysteem, waardoor er altijd voldoende voedsel vrijkomt en alles in een zeker evenwicht blijft.
Natuurlijk komt ook hier een keer een eind aan, want de hele natuur sinds de evolutie is een komen en gaan van soorten,maar de mens leeft te kort om dit bewust mee te maken, je moet dan immers gaan denken in honderd duizenden jaren en ook dat is in de evolutie niet erg lang.
In het regenwater zitten ook zure bestanddelen en dat met die zure naalden van de naaldbomen zijn van belang om mineralen in de ondergrond te laten vrij komen.
Zo houdt alles, alles in een zeker evenwicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo blijft alles in de natuur zeer boeiend.
met die 100.000 jaar bedoel ik eigenlijk dat de natuur in verhouding met een mensenleeftijd een heel ander tijdverloop heeft.
In het komen en gaan van een soort, gaat heel veel tijd overheen, dan is 100.000 jaar niet eens zo veel.
We kunnen als mens maar een heel klein beetje achteruit kijken, omdat we evolutionair gezien er pas heel kort bij zijn.