Kan een slak over de lemmet van een mes kruipen zonder zichzelf te snijden ?

Mes naar boven gekeerd en de slak kan alleen over het lemmet kruipen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Ja dat kan.

De slak is zo sterk dat hij aan de beide zijkanten van het zwaard contact kan maken en zodoende zijn lichaam net hoog genoeg weet te houden, dat het zwaard hem niet kan raken (terwijl hij voortbeweegt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dat kan hij niet.

Ten eerste is het oppervlakte veel te dun om zich op vast te houden, dus de slak zal vallen.
En ten tweede haalt hij zijn hele voet open aan het scherpe oppervlakte.

Een oude truck om slakken bij planten weg te houden waren eierschalen...deze zijn ook scherp. Een slak zal ze liever vermijden, aangezien de kans op beschadigingen groot is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat kan niet (Kan een slak over de lemmet van een mes kruipen zonder zichzelf te snijden?) en vervolgens zeggen: En ten tweede haalt hij zijn hele voet open aan het scherpe oppervlakte. De min is niet van mij maar dit is wel heel tegenstrijdig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarmee bedoel ik dat mocht je er wel voor zorgen dat hij er over kan lopen, dat hij zich dan als nog zou snijden. Ik snap dat je het een beetje raar vindt overkomen, maar mijn tweede antwoord is gebaseerd op een situatie waarop het wel kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
graag een verklaring van de minnen. Naast 2 mensen die zeggen dat het kan, kan ik namelijk geen bewijs vinden....geen filmpjes...niks.
Het is bewezen dat slakken haaks over de scherpe snede van een Samoeraizwaard kunnen kruipen.
Niet over de lengte.

Mythbusters.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Penn and teller tell a lie' is het juiste programma.
Ja, dat kan. Ik heb dit ooit als "proefje" moeten doen op school, en met eigen ogen gezien dat het kan.
Ik vind overigens dat dit soort proefjes niet thuishoort op school, en dat dieren niet op deze manier voor onderwijs gebruikt moeten worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit was op de Pabo, en als onderdeel van een voorbeeldles om op een basisschool uit te voeren. Ik vind het geen goed idee op kinderen te leren dat je dieren kunt gebruiken om over messen te lopen.
Op zich was die slakkenles interessant en leuk. Over een glasplaat laten kruipen en de onderkant van de voet bekijken, over een zwart papier laten kruipen en het spoor bekijken, het slakkenhuis natekenen, allemaal prima. Maar ik vind dat je met over een mes kruipen een grens over gaat die ik persoonlijk niet over wil met kinderen. Je gaat hier wat mij betreft verder dan observeren, en dat vind ik een slecht voorbeeld voor de kinderen. Het gaat om dieren met gevoel, en ik vind het belangrijk om kinderen respect voor de natuur bij te brengen.