wat gebeurd er met die miljarden bacterien in ons lichaam?

sterven ze af of verdwijnen ze levend via ontlasting ,of gebeurd er iets mee in de dikke darm?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Ze verdwijnen nooit, d.w.z. er zullen er af sterven en er weer bij komen, maar dat moet ook, ze vervullen een belangrijke rol bij het verwerken van ons voedsel. Zonder een goede bacterie huishouding, zal je niet lang leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze blijven zich razend snel vermeerderen ,dus dacht ik dat er ook weer vele moeten verdwijnen (cyclus)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat klopt ook, in die zin zal alles wat bruikbaar is opgenomen worden, wat niet bruikbaar is via de ontlasting weg.
De bacteriën vermeerderen zich door celdeling.

Een deel van de bacteriën verlaat het lichaam via de ontlasting. Een ander deel sterft in het lichaam.

De dode bacteriën, die dus binnen het lichaam zijn gestorven, kunnen eventueel als voedsel dienen voor andere bacteriën, of voor het lichaam zelf.

In wezen vormen veel van die bacteriën één geheel met het lichaam. De bacteriën zorgen dat wij kunnen overleven, en ze beïnvloeden het lichaam. Het lichaam zorgt dat de bacteriën kunnen overleven, en het beïnvloedt die bacteriën.

Zo ontstaat één groot, samenwerkend geheel. Dat de individuele cellen van dat grote geheel afkomstig zijn van meerdere totaal verschillende levensvormen en -soorten, is niet relevant.

Leuk weetje:
Het menselijk lichaam bevat tussen de 75 en 100 biljoen cellen, en nog tien tot twintig keer zoveel bacteriën.

(Bron: Wetenschappelijke Scheurkalender, 2 april 2012)
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is wel grappig om je te realiseren dat 'de mens' dus voor het grootste deel uit bacteriën bestaat. Bacteriën die noodzakelijk zijn voor het functioneren en dus een ondeelbaar geheel met ons vormen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat ligt eraan wat je met 'het grootste deel' bedoelt. In aantallen cellen heb je zeker gelijk. In massa of volume vermoed ik dat onze eigen cellen het winnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Mooi uitgelegd, en het klopt ook! Nog een weetje: ca. 30% van onze ontlasting bestaat uit bacteriën.
... of dat een smakelijk weetje is, laat ik aan anderen over, maar goed...