Sterven roodharige mensen (uiteindelijk) uit?

Omdat zwart overheerst,
en veel meer mensen zwart, bruin of blond.. haar hebben...

Of worden er ook roodharige geboren uit ouders met zwart haar? of blond en zwart, of andere combinaties

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

Of je het mooi vindt of niet, rood haar zal de komende jaren een zeldzaamheid worden. Het aantal rossige mensen is de afgelopen 50 jaar al flink afgenomen. Een trend die zich de komende eeuw zal doorzetten. Momenteel is in de westerse wereld tussen de 1 en 2 procent van de bevolking roodharig, alleen Kelten in Ierland en Schotland komen tot 8 procent. Migratie Het 'uitsterven' van de roodharige mensensoort is te wijten aan de hoge migratie en de hiermee gepaard gaande vermenging van verschillende rassen. Wetenschappers zien dit als een ontwikkeling die niet tegen te gaan is. Ook natuurlijk blond haar wordt zeldzamer. Van de Britse vrouwen is slechts 3 procent echt blond, de rest haalt haar kleur uit een flesje. De lichte haarsoort is een van de grootste evolutionaire mysteries. Hoewel de mensheid zich in Afrika ontwikkelde, zijn blonde en roodharige mensen pas voorgekomen in Europa, ongeveer 20.000 jaar geleden. Om rood haar te krijgen zijn zes specifieke genen nodig, waarvan elke ouder er één moet leveren. De kans op rood haar is dus erg klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk, dat zowel blauwe ogen als blond/rood haar er over een paar generaties niet of nauwelijks meer zullen zijn. Er zullen door allerlei meng-kindjes (waar nu al héél veel van rondlopen, en wat zíjn ze mooi!!) steeds minder 'zuiver' noordeuropese of oostafrikaanse kindjes geboren worden. Jammer, dat we niet meer zullen zien hoe de mensen er over 200 jaar uitzien, of over 500...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat klopt, maar de rest volgt korte tijd later...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, langzaam maar zeker sterft het rood harige uit. Om kinderen met rood te krijgen heb je beide die genen nodig. Omdat het over het algemeen een niet veel voorkomende haar kleur is zal het dus steeds minder vaak voorkomen en uiteindelijk uitsterven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk nooit helemaal. Er zullen altijd mensen blijven die alleen in hun eigen groepje trouwen, dus er zullen er altijd een paar overblijven.
Maar het zullen er wel minder worden.