Ik zou het toch de koolhydraten noemen, niet de suikers apart.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook omdat glucose een monosacharide is, in tegenstelling tot suikers: Disachariden zijn suikers die uit precies twee met elkaar verbonden monosachariden bestaan.

Verder: In de scheikunde is een koolhydraat een bepaald type verbinding van koolstof-, waterstof- en zuurstofatomen waarbij de waterstof- en zuurstofatomen in een verhouding 2:1 voorkomen. Ook derivaten met andere atoomtypen en andere verhoudingen worden wel tot de suikers gerekend zolang ze dezelfde basisstructuur hebben. Koolhydraten zijn een van de 5 voedingsstoffen die een mens moet binnenkrijgen om gezond te blijven.

Dus: glucose is een monosacharide en hoort tot de groep koolhydraten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook omdat glucose een monosacharide is, in tegenstelling tot suikers: Disachariden zijn suikers die uit precies twee met elkaar verbonden monosachariden bestaan. Verder: In de scheikunde is een koolhydraat een bepaald type verbinding van koolstof-, waterstof- en zuurstofatomen waarbij de waterstof- en zuurstofatomen in een verhouding 2:1 voorkomen. Ook derivaten met andere atoomtypen en andere verhoudingen worden wel tot de suikers gerekend zolang ze dezelfde basisstructuur hebben. Koolhydraten zijn een van de 5 voedingsstoffen die een mens moet binnenkrijgen om gezond te blijven. Dus: glucose is een monosacharide en hoort tot de groep koolhydraten.

Andere antwoorden (5)

suikers...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
suikers, bijvoorbeeld glucose, fructose, lactose en sacharose.
Bronnen:
fremar
11 jaar geleden
Zeker suikers, maar wat ook kan:
- Koolhydraat/(mono)sacharide
- Metaboliet (tussen- of eindproducten die ontstaan nadat een chemische stof in een biologisch systeem)
- Organische stof (stof waarvan het 'molecuulskelet' uit koolstofatomen bestaat )

Toegevoegd na 2 dagen:
Er schijnt wat onduidelijkheid te zijn over terminologie:
- (Tafel/kristal) Suiker is sacharose een disacharide
- Het meervoud Suikers wordt vaak als synoniem voor Koolhydraat
Glucose behoort wel degelijk tot de suikers. Volgens mij wordt glucose ook wel druivensuiker genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het behoort in tegenstelling tot suiker ((C12H22O11) zelf
tot de echte suikers.
Het opvallende is dat echte suikers niet zoet hoeven te zijn, glucose is 6X minder zoet als suiker en lactose is totaal niet zoet.

Dus is de meest specifieke en minst brede groep waartoe glucose behoort de suikers, alle suikers zijn koolhydraten maar dat is zetmeel ook, dus niet alle koolhydraten zoals suiker en zetmeel zijn suikers, daar zijn er niet eens zoveel van!

Het is wel DE brandstof voor je hersenen .

Toegevoegd na 3 minuten:
Ten onrechte worden polysachariden zoals suiken en soms zelfs zetmeel tot de suikers gerekend. dit is onjuist , suikers zijn monosachariden.(worden ook wel de enkelvoudige suikers genoemd maar daar gaan we weer.....)
Ze kunnen zonder verdere omzettingen in het spijsverteringkanaal verwerkt worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stoffen in het bloed.