Het gaat m.i. meer om de lucht,dan om het licht. Lucht bevat koolstofmonoxide en dat breek vitamine C af.
Of dat ook gebeurt onder inwerking van licht, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geen antwoord waarom licht een invloed heeft. de vraag gaat niet over lucht, maar over licht -
Het gehalte waarvan?
Licht is noodzakelijk voor de aanmaak van vitamine D door ons lichaam. Ons lichaam kan geen vitamine C aanmaken, dat krijgen wij binnen via groente, fruit of voedingssupplementen.
Wellicht zorgt minder licht ervoor dat er minder vitamine C in een vrucht zit, verder kan ik niet bedenken waarom licht invloed zou hebben op vitamine C.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
licht kan moleculen omvormen tot radicalen. Vrije radicalen zijn chemische substanties die slechts één elektron in de buitenste schil hebben en daardoor onstabiel zijn. De vrije radicaal zal zo snel mogelijk proberen om weer stabiel te worden, dus twee elektronen in de buitenste schil. Hij doet dit door of zijn elektron af te staan aan de dichtstbijzijnde normale molecule of hiervan een elektron af te nemen. Nu is hijzelf stabiel geworden, maar de molecule waarvan een elektron is afgenomen of waaraan een is afgegeven is nu onstabiel. Het hele verhaal herhaalt zich nu. Er ontstaat zo een kettingreactie waarbij elektronen transfers plaatsvinden. Dit veroorzaakt chaos en er komen giftige afvalstoffen bij vrij, hierdoor kan het DNA bijvoorbeeld beschadigd raken.

Om deze schade te voorkomen beschikt het lichaam over zogenaamde antioxidanten. Bekende antioxidanten zijn de vitamines C en E. Zodra er een vrije radicaal ontstaat of binnen komt, zorgt een antioxidant ervoor dat deze vrije radicaal onmiddellijk onschadelijk wordt gemaakt. Dit gebeurt door de vrije radicaal een elektron aan te bieden, waardoor deze twee elektronen in de buitenste schil heeft en dus stabiel is. De antioxidant zelf is nu uitgewerkt, maar kan door het lichaam weer worden ‘gerecycled’.

dit gebeurt ook buiten het lichaam. licht kan moleculen omvormen tot radicalen. deze reageren met de vitamine C die daardoor zijn extra elektron verliest en is uitgewerkt als functionele hulpstof door het lichaam.