Welke soort kikker zit er in mijn tuin?

Elk jaar zitten er wel kikkers (of padden) in de tuin. In het vroege voorjaar doen die de hele nacht zachtjes "kwork kwork". Dan komen er dikke kikkervisjes in de vijver.

Dit jaar zit er een ander soort kikker in de tuin, vermoed ik. In plaats van "kwork kwork" doet deze "KWÔÔÔÔÔRRRRRRK!!!!" Veel luider dus, veel langgerekter, en met een soort rollende R. Feitelijk ook met een "rollende Ô", als je begrijpt wat ik bedoel.

De kikkervisjes zien er ook anders uit. Niet gedrongen zoals vorige jaren, maar langgerekter. En ze blijven aan de oppervlakte, terwijl ze vorige jaren direct naar beneden zwommen als ik probeerde ze te vangen.

Gisteren heb ik voor het eerst deze kikker gezien. Hij is niet bruin maar (donker)groen. (En hij is glibberig en sterk.) De buik is zilverachtig met donkere vlekken.

Wat voor soort kikker (of pad) is dit, en is het inderdaad een andere soort dan alle eerdere jaren?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Antwoorden (3)

Het zou de meerkikker kunnen zijn. Ook wel genoemd Rana ridibunda (lachende kikker) vanwege zijn harde gekwaak of grote groene kikker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt op heen eerste simulatie als een 'brulkikker' die maakt veel lawaai en klinkt als een kruising tussen een kikker en een koe.
Deze soort is een plaag in Vlaanderen.

Toegevoegd na 10 minuten:
fotootje zou welkom zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wou stierkikker schrijven ....maar het blijkt een brulkikker te zijn in Noord Nederland
Cryofiel
12 jaar geleden
Mijn kikker is lang niet zo groot als de kikker aan het begin van de video, maar de kleuren lijken sprekend. Het geluid dat ik hoorde (in maart; nu niet meer) lijkt meer op het geluid van de tweede brulkikker dan op het geluid van de eerste brulkikker uit het filmpje.
Cryofiel
12 jaar geleden
Fotootje lukte niet: hij wilde niet blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik beweer niets hoor ....maar op dat filmpje is lawaai te horen ....misschien nuttig om te vergelijken.
Ze hebben hier in het park snoeken uitgezet om die beesten te bestrijden (ook schildpaddenplaag)
Die beesten hebben nauwelijks andere vijanden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die stierkikkers ontsnappen uit Noord Frankrijk waar ze gekweekt worden voor kikkeerbil
Bruine kikkers maken een zacht brommend geluid. Padden een soort zachte piepgeluidjes. Voor de groene kikker is het eigenlijk wel erg vroeg, die zal nu nog geen eieren leggen. Ze maken een flinke herrie en zijn echte watergebonden kikkers in tegenstelling tot de bruine kikker die tussen de bossages, dood hout, en andere ondergroei zit en op warmere nachten op voedsel uit gaat in de tuinen en bossen.

Ik denk dat je je vergist met de kikkervisjes omdat de korte zwarte larven van padden zijn en de bruine licht gekleurde gespikkelde visjes van bruine kikkers.

Van groene kikkers kun je over enkel weken eitjes verwachten.
Tegenwoordig wordt de groene kikker in vijvers 'bastaardkikker' genoemd omdat hij zich voortplant met meerkikkers of poelkikkers. De meerkikker is een kikker van wat groter water, ze hebben zwarte blazen en maken een lachend geluid. Ook zijn ze behoorlijk schuw en groot.

Poelkikkers zijn klein en komen voor in vennen en veengebieden en verder ook wel wat verspreid. De poelkikker is ook wat meer een landkikker. Ze hebben een erg langgerekt sonoor gekwaak.

In het grootste gedeelte van het land met een cultuurlandschap is de bastaardkikker het talrijkst en in de vijver ook, maar het zou kunnen dat je straks in mei een klein geelgroen kikkertje aantreft met witte kwaakblaasjes die jouw vijver heeft ontdekt en daar de eitjes van de bastaardkikker komt bevruchten.

Je hebt nu dus inderdaad een groene kikker annex bastaardkikker in je tuin. Eind augustus zul je de eerste vrij grote kikkertjes zien hoop ik. De eitjes zijn niet zo gemakkelijk te vinden als van de bruine kikker, het is een weke massa met gele kernen tussen de waterplanten. Ik verwacht half mei of wat later.

Verder heb je in ons land nog de boomkikker, de knoflookpad, af en toe eens de brulkikker vanuit Belgie, de heikikker en de rugstreeppad en de geelbuikvuurpad.

In tuinvijvers zijn wel eens knoflookpadden gevonden. Die hebben precies rond deze tijd hun voortplanting.