Wat voor voordeel hebben vissen met hun ademhalingsstelsel boven mensen?

Is het de opname van zuurstofgehalte in het bloed (dat dat veel sneller kan bij hen)?

Toegevoegd na 12 minuten:
Of heeft het te maken met de dode ruimte? Interpleurale ruimte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

Eigenlijk heel erg weinig, behalve het evidente voordeel dat ze ten opzichte van mensen niet regelmatig naar de oppervlakte moeten om te ademen.

Zie hier dus de nadelen (die je omgekeerd zou kunnen vertalen in voordelen)
- Zuurstof halen uit het water is juist lastiger dan uit de lucht. Dit om meerdere redenen die grotendeels te maken hebben met de oplosbaarheid van O2 in water. Daarnaast is water dikker dan lucht, dus lastiger om langs de kieuwen te pompen dan het inhaleren van de veel ijlere lucht in de longen. Vissen hebben trouwens geen longen, de uitwisseling van O2 en CO2 tussen water en bloed vindt plaats in de kieuwen, dus hebben ze geen "last" van een dode ruimte: dat is de hoeveelheid lucht die je niet kan uitademen (anders zouden je longen in elkaar klappen, en zou je meteen verstikken), maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de veel efficiëntere uitwisseling.
- Water bevat erg weinig zuurstof. Zo weinig dat het voor de vissen zeer moeilijk is om krachtige hersenen te ontwikkelen en te voorzien van voldoende zuurstof. Voordeel van kleine, eenvoudige hersenen is dat ze niet zo snel beschadigd raken bij gebrek aan O2: een vis kan overleven in erg zuurstofarm water, terwijl een mens heel snel hersenschade lijdt en verstikt.
- Vanwege de kleine hoeveelheid O2 die uit het water gehaald kan worden, zijn de meeste vissen niet in staat om hun spieren gedurende lange periodes krachtig in te spannen. De meeste vissen zijn daarom 'sprinters' die relatief snel uitgeput raken. Uitzonderingen zoals de tonijnachtigen hebben een oplossing gevonden met extra grote kieuwen, en ze slaan zuurstof op in speciale spierweefsel.
- In tegenstelling tot wat som schreef, is de hoeveelheid gas dat oplost in een vloeistof omgekeerd evenredig met de temperatuur (dat is de Wet van Henry) Daarom zijn koude waters zó rijk aan plankton, en dus vissen, en dus zoogdieren. Voordeel is dat juist in héél koud water (in combinatie met het feit dat vissen koudbloedig zijn) een vis licht in het voordeel is tov zoogdieren (hoewel zoogdieren zoals de zeehonden zich prima hebben aangepast aan koude waters!)

Al in al zijn er m.i. weinig fysiologische voordelen voor de kieuwen ten opzichte van de longen, maar het zijn allebei twee prachtige benaderingen van de evolutie voor het oplossen van hetzelfde probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord en een plus waard. Ik gaf ook al aan dat het voordeel is dat vissen niet boven water hoeven. Het zijn echter verschillende oplossingen voor verschillende problemen. Natuurlijk gaat het om zuurstof opname in beide gevallen, maar in een totaal ander milieu. Evolutionair hebben vissen een systeem ontwikkeld om efficient aan zuurstof te komen onder water en zoogdieren om efficiënt op land te kunnen ademen. Wat mij betreft het beste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@som
Bedankt! Je antwoord vond ik op zich ook prima, maar tóch dat foutje met de oplosbaarheid van gassen...
Dat is juist het boeiende van evolutie: twee totaal verschillende 'beste' oplossingen voor éénzelfde probleem. Zelf vind ik lastig om te zeggen welke oplossing beter is, maar als ik moet kiezen... dan ga ik toch voor de oplossing van een schildpad: longen en door de huid (beetje) zuurstof uit het water halen! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@viridiflavus
Waarschijnlijk heb ik een onterechte -1 van je gekregen, maar ik vind het niet erg, zolang ik je foute aannames recht kan breien... :-) Fytoplankton zijn in het algemeen groene plantjes die, inderdaad, zuurstof produceren. Niet door splitsing van water (hoe kom je tot dat idee!? Dat kan alleen door elektrolyse!) maar gewoon door fotosynthese: ze nemen CO2 op, en met behulp van zonlicht van de juiste golflengte, laten ze O2 vrij in het water. Zoals je ongetwijfeld zal begrijpen, als het water warm is, dan zit er weinig CO2 in, en kan dus weinig O2 worden geproduceerd. Tevens, zou de net geproduceerde O2 meteen uit het water verdwijnen, waardoor de zoöplankton weinig kans krijgt om te groein, waardoor geen kleine visjes zullen gedijen, waardoor geen grote vissen... enz, enz, enz. De beweging van al die kleine visjes in het water zal in theorie enigszins bijdragen aan het bewegen van het zeewater, en hiermee aan het 'verversen', zoals jij het noemt van de zuurstof voorraad van het water, maar als dat überhaupt van belang is, dan zal dat maar een minuscule fractie zijn van wat de normale beweging van de golven op volle zee als effect heeft. Met andere woorden: het effect van levende vissen op de beweging van het oceaan...? Je kan het niet serieus menen!!
Uitwisseling van O2 tussen lucht en water vindt plaats alleen maar op zeeoppervlak, en de rest van de zuurstof wordt geproduceerd door de fytoplankton. De bijdrage van bewegende vissen is écht, écht, écht te verwaarlozen. Een -1 weghalen kan niet meer, maar ik ben allang blij als je beseft dat wat je geschreven heb in je reactie op mijn antwoord niet klopt.
En voor de goede orde: even goede vrienden, hoor! Het blijft een leuk spelletje, en waar het om gaat is dat wij van elkaar leuke dingen leren :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, je hebt gelijk wat het 'splitsen' betreft, ik had het verkeerd geïnterpreteerd. Komt omdat Nederlands niet mijn moedertaal is, en ik ging er van uit dat 'splitsen' betekende wat blijkbaar in de Nederlandse scheikunde wordt bedoeld met 'scheiden'. Excuus hiervoor en bedankt voor je uitleg! :) Maar ik blijf bij mijn standpunt dat de meeste vissen 'sprinters' zijn, en daarmee bedoel ik niet dat ze constant aan het sprinten zijn, maar dat ze veel beter in staat zijn om korte sprints te doen, dan langdurige inspanningen, zoals bv een cheetah: prima in staat om rustig te lopen (zoals de meeste vissen), maar grote inspanningen kunnen alleen van korte duur zijn, omdat hij snel uitgeput raakt (zoals de meeste vissen) Dat is het gevolg van hun fysiologie, aangepast aan een zuurstof arme omgeving, namelijk het water ipv de lucht.
Misschien heb je uit mijn antwoord iets anders gelezen, maar dat komt door de 2500 lettertjes beperking. Wat de vruchtbaarheid van koude waters betreft, hoef je alleen te kijken naar de Wet van Henry: de hoeveelheid gas dat in een vloeistof oplost is omgekeerd evenredig met de temperatuur (als de druk constant blijft) Hier ontkom je niet aan: warm water bevat minder opgelost gas (CO2 en O2)
Je verhaal over stromingen van koud en warm water, en het meenemen van mineralen is ook waar, maar het feit blijft dat het koude water meer voedingsstoffen bevat omdat koud water in staat is om meer leven te onderhouden dan warm water, en dat is primair het gevolg van de hoeveelheid zuurstof in het water. 'tuurlijk is het geheel complexer dan allen een kwestie van temperatuur, maar het belangrijkste factor is temperatuur.
Overigens, koude en warme stromen mengen met elkaar veel minder dan je zou denken (daarom zijn er stromen die duizenden kms afleggen) De bewegende koude stromen, rijk aan O2, en dus aan fytoplankton, en dus aan zoöplankton, en dus aan vissen, komen op bepaalde vaste plaatsen omhoog, en dan ontstaat er zo'n prachtig gebied voor vissers, vogels en zoogdieren om vis te vangen.
Maar nogmaals: koud water is rijker aan voedsel in eerste instantie omdat het kouder is. Warm en stil water rijk aan mineralen kan veel slechter leven onderhouden dan koud, bewegend water arm aan mineralen. Ben benieuwd naar je reactie, en nogmaals, het gaat mij niet om een - of een +, maar om het wijzer worden. Vandaag heb ik zeker iets geleerd, namelijk dat scheiden en splitsen van water niet hetzelfde is, en dat zonder de bijbel te raadplegen!

Andere antwoorden (4)

Vissen hebben het voordeel zeer langdurig onder water te kunnen blijven, dankzij hun andere ademhalingstelsel. Waterzoogdieren zullen altijd boven water moeten komen, vissen niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zuurstofopname via de longblaasjes (uitwisseling in lucht) is efficiënter dan uitwisseling van zuurstof in het water door de kieuwen. Longen kunnen meer zuurstof uit de lucht opnemen.

Daarnaast is de hoeveelheid opgelost zuurstof in warm water hoger dan in koud water.

Een ander nadeel is dat vissen actief water langs de kieuwen moeten laten stromen als ze stil liggen.

Elk dier is zo goed mogelijk aangepast aan zijn omgeving. Vissen zijn in het voordeel onder water boven (water)zoogdieren. Het systeem van ademhalen via de kieuwen of via de longen lijkt overigens qua fysiologie best op elkaar.

Toegevoegd na 1 uur:
Er zijn verschillende manieren om onderwater te overleven.

Bart oppert een snorkel, wat geen gek idee is. Een zeepiemel heeft een lange snorkel om onderwater te overleven, maar kan zo diep als zijn ehhh "piemel" lang is.

Schildpadden ademen door de huid heen. Niet efficient en ze moeten af en toe naar boven, maar houden het wel een tijd vol. De muskusschildpad gebruikt zijn tong als snorkel, niet bovenwater, maar onder water snorkelt dit orgaan zuurtsof uit het water. De schildpad kan maanden onder water!

Dieren met longen kunnen makkelijk zuurstof uit de lucht opnemen, maar onderwater niet. Ze moeten een grote voorraad meenemen (zoals walvissen) en af en toe naar boven komen.

In water zit al weinig zuurstof en in koud water nog minder. Vissen me kieuwen halen uiterst efficient het beetje zuurstof eruit en zijn in voordeel t.o.v. dieren zonder kieuwen. Ze kunnen dieper en in principe volledig onder water blijven.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik wordt terecht gecorrigeerd: koud water bevat meer zuurstof. Zoet water bevat meer zuurstof dan zout water. Stromend water bevat meestal meer zuurstof dan stilstaand water. Vervuild water bevat vaak minder zuurstof dan schoon water.

Actieve vissen hebben meer energie nodig en meer zuurstof. Je vindt actievere vissen in koudere wateren met stromend water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh bedoel je dat. Vissen hebben geen longen. Bij mensen is er een gedeelte in de longen die nauwelijks ververst wordt, de dode ruimte. Het uitwisselingsproces om zuurstof uit het water te halen is heel efficient, zeker als je bedenkt dat er niet zoveel zuurstof in het water zit als in de lucht. Waar je voor moet oppassen is dat je nu gaat proberen om te denken dat het ene mechanisme superieus is boven het andere. Het is aangepast aan de omstandigheid. Mensen kunnen slecht ademhalen in het water en vissen erg goed. Op land werkt het andersom. Er zijn verschillende methoden om zuurstof uit het water te halen. Vissen met kieuwen doen dat het efficientst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de hoeveelheid opgeloste zuurstof in warm water niet lager?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@som
Sorry, maar i3mand heeft gelijk: de Wet van Henry zegt dat de hoeveelheid gas dat in een vloeistof oplost, is omgekeerd evenredig met de temperatuur (als de druk constant blijft) Koud water bevat in het algemeen méér zuurstof, daarom is het water rond de polen en in koude zeeën zó rijk aan plankton.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Gabi, ok, dank je wel! Dat wist ik weer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)
Zij hebben géén snorkel nodig, mensen wel! Da's toch een voordeel.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is op zich erg lastig om zuurstof uit water te halen, daarom zijn dolfijnen en walvissen wat in het voordeel. Er zijn twee problemen, het water is zwaar dus lastig heen en weer te pompen en het water bevat maar enkele 8 mg zuurstof per liter als het behoorlijk verzadigd is. In een liter lucht zit 200 mg en de liter weegt maar 1 gram.

De kieuwen hebben een heel dunne huid , op de kieuwen die je ziet zitten microscopische lamellen met een heel dun huidje waar het zuurstof doorheen kan. De bloedstroom en de waterstroom zijn tegengesteld en de vis probeert een zo gelijkmatig mogelijke waterstroom langs zijn kieuwen te houden.

Omdat het water vaak zeer weinig zuurstof bevat moeten vissen zeer passief worden of proberen ze zuurstof uit de lucht met het water op te nemen. Onafhankelijk van elkaar zijn er allerlei manieren waarom vissen toch zuurstof uit de lucht kunnen opnemen ontwikkeld. Clarias meervallen, labyrintvissen, longvissen, modderkruipers hebben allemaal aangepaste organen om in lastige milieus te overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met voorbijgaan van de verschillen in de zuurstofvoorziening tussen vissen en zoogdieren, zij, de vissen dus, hebben er geen enkel voordeel van. Hun systeem is aangepast aan de behoeften. Het is wel, om het maar eens zo uit te drukken, van mindere kwaliteit. Het vraagt meer energie, de kern van de erytrocyten, rode bloedlichaampjes blijft tijdens het bestaan aanwezig, gebruikt zelf zuurstof,en vraagt dus een deel van de energie. Zoogdieren hebben kernloze erytrocyten. Die oorspronkelijk aanwezige kern wordt hergebruikt, de trombocyten. Ze zijn ook veel groter.
Vragen naar het voordeel van een biologisch systeem is onjuist. Vindt je het een nadeel is dat jij, in tegenstelling tot veel herbivoren, je blinde darm hebt verloren? Zou je hem terug willen hebben? Dan ben je wel verplicht óf erg veel te eten, óf je maaltijd tweemaal te kouwen. en erger, ten nadele van je hersenmassa, je intelligentie. Je zult meer moeten functioneren met instincten, gedwongen reacties op situaties.
Kortom, vraag niet naar de voor- en nadelen van jouw systeem ten opzichte van andere systemen. Je bent, ge-evolueerd in miljoenen jaren, precies aangepast aan de eisen van het milieu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de opmerking "Vragen naar het voordeel van een biologisch systeem is onjuist. " ben ik het helemaal mee eens. Dat probeer ik in mijn antwoord ook aan te geven, zie de reactie van mij onder de andere reacties. Evolutie is een proces waarbij een soort zich aanpast aan veranderende omstandigheden door - kort door de bocht - selectiedruk. Men vergeet dikwijls dat de diersoorten die we nu kennen dus niet verder evolueren in de zin van beter worden; omdat ze al zijn aangepast aan de huidige omgeving. De mens is in dat opzicht niet de kroon op de evolutie, maar op zijn manier net zo goed aangepast als een olifant, dolfijn. Dat is denk ik wat Kees bedoelt te zeggen.