Als het bijvoorbeeld 30km per uur waait bewegen wolken dan ook met deze snelheid ?

En is er verschil van snelheid met zware wolken of lichte wolken? dik/dun.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Wolken zijn eigenlijk een soort mist.
En mist waait met de lucht mee, het is een onderdeel van die lucht.
Maar in die lucht gebeurt heel erg veel.
Ook zijn er veel soorten wolken, sommige dalen, terwijl anderen juist omhoog gaan.
Als ze omhoog gaan, dan gaat de lucht natuurlijk ook omhoog.
Hoog boven in de lucht zijn er allerlei soorten lagen met hun eigen wind, met hun eigen windrichting.
Als het aan de grond de wind uit het westen komt, dan kan kilometers hoger de lucht wel uit het zuiden komen en nog veel hoger,b.v. boven de 10 km wel uit het noorden.
maar overal waar de wind waait, waaien de wolken mee, of ze nu dun of dik zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan speelt het ook nog een rol of de wolken zwaar of licht zijn,lichte wolken zijn wit omdat zij voornamelijk uit mist bestaan,zware wolken zijn donker omdat die vol water zitten,het verschil tussen beiden is dat de witte wolken een soort nevel of waterdamp zijn,terwijl donkere zware wolken voornamelijk al echte waterdruppels zijn die enkel nog door de opwaartse winden omhoog worden gehouden en op die winden zijlen en zweven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw donkere wolken zijn de neerslag van de wolken, dus eigenlijk geen echte wolken.
Ze slierten een beetje achter de bui aan, omdat de neerslag omlaag aan het vallen is en het daarom in een andere luchtlaag terecht komt, met een ander windpatroon.
Maar ook die neerslag verplaatst zich met de snelheid van de wolken zelf, anders zou de bui al lang voorbij zijn en pas daarna de regen.

Andere antwoorden (2)

Wolken hebben, net als alle massa's, tijd nodig om op gang te komen. Maar als ze eenmaal goed in beweging zijn, gaan ze volgens mij even hard als de wind.

Je moet je wel bedenken dat de wind op wolkenhoogte anders kan zijn dan vlak boven het aardoppervlak, waar wij staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is het gewoon simpel te bedenken. Je moet gewoon denken aan een beetje sop in een stroomversnelling. Het gaat met de stroming mee, zoo gaat het ook bij wolken. Deze gaan met de luchtstroom mee. En luchtverplaatsing heeft weer met warmte en hoge/lage drukgebieden te maken. Bij een laag druk gebied zie je veel wolken en regent het veel.