Heeft de dysticus latissimus een grotere waterinhoud nodig om in te overleven dan de dytiscus marginalis?

Als je een kleine tuinvijver hebt, zal één van deze twee dan gemakkelijker overleven?

Toegevoegd na 9 minuten:
Overigens, de onderste is de latissimus...

Picture for question
12 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

Al onze inheemse waterkevers kunnen uitstekend vliegen.
Als ze al vliegend op zoek zijn naar water, dan kunnen ze het water ontdekken doordat het ultraviolette licht van de zon ( daglicht) weerspiegeld in het water van een vijver.
Hoe groter de vijver, hoe duidelijker het voor deze kevers is, waar zich water bevind.
In ons park, zie ik vooral waterkevers in de grote vijvers, vol waterplanten en nooit in de kleinere voorbeeldvijvertjes.
Maar er is natuurlijk nog iets belangrijks, dat is het voedsel voor deze kevers.
Komen ze in een vijver die troubel is en waar geen waterplanten groeien, dus ook weinig levend voedsel, dan vertrekken ze weer.
Je kunt dus stellen, dat de gehele waterbiotoop bepaalt waar deze kevers kunnen leven.
Ook van belang is de aantallen van deze soorten, als de spinnende waterkever al vrijwel niet voor komt, dan zal je de geelgerande kever natuurlijk vaker zien, als hij meer voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Dank je, Ed voor je mooie antwoord!
rose
12 jaar geleden
De geelgerande watertor is no trouble in troebel water....