Welke wietsoort is ontspannend en welke is opwekkend?

Toegevoegd na 18 uur:
Ik bedoel welke soort werkt high en welke stoned, of hangt dat van de THC af?
Wat is het verschil tussen White widow of skunk en purple haze, al die namen, is dat smaak of wat anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
10.3K

Het beste antwoord

Dat je sloom wordt van wiet wordt voornamelijk veroorzaakt door de combinatie met tabak. Wanneer je meer high dan stoned wil worden kan je kiezen voor geen, of een minimale hoeveelheid tabak.
Ook ben ik van mening dat het effect van hash minder wordt beïnvloed door de combinatie met tabak. Mijn ervaringen met hash zijn altijd veel 'opgewekter' geweest dan met wiet.

Hoe actief je je voelt tijdens high zijn kan je technisch gezien 'stoned' (versteend) of 'minder stoned' noemen. En 'relaterend' aan jou vraag betekend dit respectievelijk een 'slome' of een 'minder slome' uitwerking.
Een opwekkende uitwerking zal wiet of hash je niet kunnen bieden.

De arousal wordt bepaald door het gedrag van de gebruiker! Wanneer je op bank zit zal er geen vezel in je lichaam behoefte aan hebben om op te staan. Dat gevoel wordt echter enkel bepaald door je hersenen (om precies te zijn door de formatio reticularis op de hersenstam). Arousal wordt beïnvloed door de hersenen van bovenaf en het lichaam van onderaf. Wanneer je namelijk wel van je kont komt en bijvoorbeeld trampoline gaat springen dan ben je daarna actiever dan voordat je het gebruikte. Mensen die dit niet weten zijn slaaf van het fenomeen couchlock en maken de ervaring m.i. niet plezanter voor zichzelf. Men zoekt toevlucht in hulpmiddelen zoals 9gag.com en 'stonerfilms' om dat te compenseren.

Nog even het volgende omdat deze ervaren ex-stoner het niet laten kan:
Ben je jong: Geniet maar smoke met mate.
Wanneer je er aan toe bent om iets te bereiken in het leven, stop er dan helemaal mee. Je mag een goede baan hebben en alles op een rijtje, door smoken zet je je persoonlijke ontwikkeling op pauze. Wanneer je zo'n drie keer per week blowt en als je een beetje een gemiddeld, verstandelijk gezond en wakker persoon bent merk je dit pas na 3 tot 5 jaar. Dan zitten je hersenen helaas al vol met THC en het duurt minimaal zeven jaar voordat dat een beetje oplost.

En voor stoners geldt: Veel woorden maken geen daden.

Toegevoegd na 13 uur:
Ik lees net dat je de vraag stelt omdat je spacecake wilt maken. Dat verandert het verhaal.
Dierlijk vet onttrekt de werkzame stof THC uit de wiet (kan dit dus ook met melk doen en er pannekoeken van bakken of chocolademelk van maken).
Afijn, het maakt voor het effect geen fluit welke wiet je neemt. Wanneer je logischerwijs de goedkoopste kiest, neem hierbij wel in acht dat daar ook minder THC in zit dus heb je wel ietsje meer nodig. Denk aan 1,5gr pp.

Vergeet vooral bakkenmetbaard(bron) niet ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Geen enkele wietsoort is opwekkend,
Een wietsoort waar je stoned van wordt geeft IN LAGE dosering ontspannend, de soort waar je high van wordt kan in lage dosering geestelijke onrust veroorzaken, welke in hogere dosis als "high" ervaren wordt.
Dat wil niet zeggen dat ik zou adviseren deze middelen voor bovenstaande doeleinden te gebruiken....

Toegevoegd na 18 minuten:
Bij wiet waar je stoned van zou worden geeft een dosering van 1/10 tot 1/20 deel ontspanning.
Ik heb het dan over wiet (of hash) die echt specifiek stoned maakt en deze in cake oid verwerkt wordt.
Ondanks dat het dan een lage dosis is geve men kinderen beneden de 18 NIMMER cannabis en als men het in cake oid verwerkt vermeldt het dan duidelijk VOOR het presenteren dat het om spacecake gaat.
Zo heb ik onkundig van dat het spacecake betrof een klein stukje cake gehad waar dus WEL wiet in zat.

Omdat ik de cake niet lekker vond (rare smaak) heb ik het stukje niet helemaal opgegeten.

Toevallig was het een "stoned"soort wiet en dat gaf wel ontspanning door de lage dosis.

Ik heb dit verder uitgezocht (ik was "not amused" over de gang van zaken) en heb professionals (coffeeshop medewerkers en eigenaren van 5 planten) en ervaringsdeskundigen(gebruikers) gehoord die mijn persoonlijke ervaring bevestigden. Ze hebben me wel goed geinformeerd, hun eerlijkheid en openheid kon ik waarderen.

Nimmer echter werkt het opwekkend, is mij verzekerd.
Je kunt er wel de slappe lach van krijgen....., dus dat je er wat opgewekter van wordt , kan kloppen....

Het is NIET mijn bedoeling wie dan ook te adviseren aan de wiet/hash te gaan.

Ook mensen met stressklachten kunnen beter goede hulpverlening zoeken dan aan de wiet te gaan, zelfs al kost dat 200 Euro eigen bijdragen......
Een beetje wietgebruiker is veel meer aan wiet per jaar
kwijt, het kan dus ook nog eens niet uit.
Dit laatste vanuit mijn standpunt als Groninger gezien!

Toegevoegd na 30 minuten:
In tegenstelling tot wat beweerd wordt is cannabis gerookt beslist schadelijk voor oa. de longen, gegeten is het een zware belasting voor de lever.
Ik heb het dan over biologisch geteelde wiet.
Niet biologisch geteeld kun je hoge doses bestrijdingsmiddelen binnen krijgen, welke sommige tijdens roken dioxine kunnen vormen en dit is GEEN
grapje.