waardoor is de australopithecus uitgestorven?

Waarom leeft er nu niet naast de mens een ander soort, de 'Australopithecus'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

De Australopithecus bestaat niet meer als zodanig, maar er zijn twee mogelijkheden, de nakomelingen van deze soort hebben niet overleefd, of ze zijn zozeer veranderd door natuurlijke selectie dat we ze geen Australopithecus meer noemen.

Net als nu leefden er veel verschillende soorten. Over de loop der tijd zijn er heel veel soorten uitgestorven of zijn de nakomelingen zo verschillend van de voorouder geworden dat je nauwelijks nog vast kunt stellen of je met een vooroudersoort te maken hebt of met een doodlopende tak.

Het is heel goed mogelijk dat Australopithecus waarvan we de fossielen kennen (zoals Lucy) geen voorouder van de mens is geweest, maar in plaats daarvan een verwante soort waarvan we geen fossiele overblijfselen hebben. Voor de publiciteit is net natuurlijk interessanter als je beweert dat een fossiel een voorouder van de tegenwoordige mens is.

Al de dieren uit die tijd zijn wat veranderd, leeuwen en tijgers waren toen ook nog geen verschillende soorten en ook enkele leeuwensoorten zijn ondertussen uitgestorven. De holenleeuw een afstammeling van de leeuwen vooroudersoort is pas 50 000 jaar geleden uitgestorven, en er zijn grottekeningen bekend van dit dier geschilderd door moderne mensen.

Over de periode van miljoenen jaren kun je je voorstellen dat er geen enkele soort onveranderd blijft, er ontstaan verschillende populaties, wat verschillende kenmerken en veel takken sterven uit. In de moderne tijd zien we alleen de toppen van de takken, maar is het niet zo makkelijk om uit te maken vanaf welke tak welke twijg precies komt.