Waarom is water in sommige sloten bruin?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
11.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zand modder enz enz?
Amadea
12 jaar geleden
Omdat we anders vieze koffie of thee geen slootwater kunnen noemen! ;-)

Het beste antwoord

"Als het water van een sloot bruin is, is dit een teken dat het water veel ijzeroxide,
ook wel oer genoemd, bevat. Oer is een steenachtige laag, die zich afzet op de bodem en oevers van sloten, beken en rivieren. Vooral water uit broekbossen bevat veel oer door de vele opgeloste mineralen die in de bodem zitten."

http://www.hei-heg-hoogeind.dse.nl/fotoalbum/natuur/kwel_en_ijzeroer/kwel_en_ijzeroer.htm

Toegevoegd na 20 seconden:
Een andere mogelijkheid is uiteraard dat de boer zijn giertank heeft geleegd in de sloot :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed zo, bedankt voor het antwoord

Andere antwoorden (2)

Wat jij bedoeld komt doordat de bodem van zand/modder is. Sloten in nederland zijn door mensen zelf uitgegraven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diatomeeenbloei in het voorjaar. De kiezelwieren geven het water nu een bruine kleur. Als het silium in het water opraakt en de watervlooien in aantal toe zijn genomen dan houdt de bloei op en de siliciumhuisjes zakken naar de bodem waar ze een baggerlaagje vormen. Bruinrode kleuren op de bodem worden inderdaad veroorzaakt door ijzer uit zuurstofloos grondwater. Als het oogeloste ijzer in de sloot komt slaat het neer als een roestlaagje doordat er zuurstof uit de lucht de sloot inkomt via het oppervlak.