Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat een stuk paling nog beweegt na uren dood en in stukken gesneden te zijn?

Ik heb me ooit laten overhalen om gestoofde paling te koken, en ik heb dus paling gekocht (die leven nog in de meeste viswinkels) en in stukken laten snijden. =(

Dat was in mijn lunch pauze. Ik heb het pakje op aanraden van de vis-meneer in de ijskast gelegd voordat ik naar huis ging.

Toen ik het uitpakte zaten er nog stukken bij die bewogen, met tamelijk stevige bewegingen. Ik was er zo naar van, die stukken dode vis die nog bewogen, ik heb het in de vriezer gelegd en later weggegooid, ik kon het niet meer koken.

Ik begrijp het fenomeen van de kip die zonder kop nog eventjes door rent. Maar ik kan me niet voorstellen dat de zenuwen nog gewoon doorgaan na zo'n lange tijd, dit is een ietsje anders vind ik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.1K
HeerVoldemort
12 jaar geleden
GATVERDAMME!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe het komt weet ik zo even niet, maar met slangen schijnt dat het zelfde te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo lang de cellen nog niet afgestorven zijn kan dit fenomeen optreden. Bij mensen, als warmbloedigen, gaat dat wat sneller dan bij palingen.
Maak je in voorkomende gevallen geen zorgen: de paling voelt niks meer (er is niks meer om mee te voelen...)
Eet smakelijk ;) (maar niet te vaak, het gaat niet zo goed met de palingstand.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je dan beter als antwoord geven, AdrieK, want het klinkt zeer plausibel. Inclusief uiteraard de opmerking dat je absoluut niet meer verantwoord paling kunt eten. (Voor zover je die regenwurmen die we hier vangen nog 'paling' mag noemen dan).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

een paling heeft veel spierweefsel dat heel lang na het slachten blijft bewegen, dat zijn stuiptrekkingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding