Hoe komt een zoetwatervis in een meer op een (vulkanisch) eiland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een leuke vraag - maar met meerdere goede antwoorden, dus dat wordt nog een lastige ! Dan zouden we moeten WELK meer op WELK eiland ; wellicht is daar meer over bekend. Voor een willekeurig geisoleerd meer zijn alle verklaringen mogelijk.

Antwoorden (4)

Voornamelijk via vogels, die nog wel eens hun nog levende prooi (uit een ander zoetwatermeer dus) willen laten vallen, of eitjes aan hun lichaam vast hebben kleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrij random, maar kan er zelf geen goede verklaring voor vinden. zelf bedacht? of heb je ook nog een bron die dit onderbouwd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaren geleden heb ik hier een keer een documentaire over gezien; ik heb geen directe bron dus. Toch kun je ervan uitgaan dat het klopt, ik zie geen andere mogelijkheden (behalve uitzetting door de mens).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen andere mogelijkheden zijn wil dit niet automatisch betekenen dat je ergens vanuit kunt gaan.
Wat er dan overblijft is een niet verklaard verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zinsbouw is wat ongelukkig. Ik probeerde te zeggen dat, ondanks dat ik niet de exacte naam van de documentaire weet te noemen, wel zeker ben dat dit antwoord klopt, in de documentaire werd dit immers onderzocht. Als persoonlijke noot heb ik daaraan toegevoegd dat ik zelf ook geen andere mogelijkheden zie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zinsopbouw viel me reuze mee hoor, ik kan je prima volgen. Wat ik echter niet kan volgen is dat een vis door een vogel levend meegenomen wordt van verre om op dat eiland te worden losgelaten. Dat roept vragen op.
Eitjes tussen de verenvacht kan ik wel begrijpen en kan een goede verklaring zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb een boek gelezen (Het lied van de Dodo) dat eigenlijk helemaal over evolutie op eilanden gaat. Eilanden in de ruimste zin van het woord, een bosje omringt door weiland is ook een soort eiland voor een dier dat alleen in het bos leeft. Het boek behandelt ook verschillende manieren waarop dieren op een eiland terecht kunnen komen: olifanten kunnen flinke afstanden zwemmen, herten zijn gezien op losgeslagen stukken rietkraag die ronddreven, insecten via de poten van vogels.
Maar hoe zoetwatervissen daar komen blijft me toch onduidelijk. Via vogels had ik ook aan gedacht, maar het blijft een beetje vaag toch? Dan moeten er minstens één mannetje en één vrouwtje van dezelfde soort overgebracht zijn. Zou het nooit goed onderzocht zijn? En volgens mij zijn het vaak dezelfde soorten die ook op het vaste land voorkomen, dus een eigen evolutie lijkt me niet waarschijnlijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de meest voorkomende verklaring.
De andere twee antwoorden zijn ook mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, en vergeet ook niet de eitjes in de vogelpoep; schijnt ook nog te kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van vissen? Komen die nog levend uit een vogelgatje, net als zaadjes van planten?
Als dát waar is is dat meteen het meest plausibele antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja heb ik zo ooit wel gehoord. Vis met kuit eten, half verteerd uitpoepen; onmogelijk is het niet. Kweenie of het waar is hoor ; daarvoor weet ik te weinig van vogels en vissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmm, wel lekker, gebakken hom & kuit :-P Was ooit mijn favoriet.
Misschien zijn die vissen achter gebleven in dat meer toen het eiland uit zee omhoog kwam door de vulkanische werking. Het zout uit het water werd toen niet meer aangevuld en kan langzamerhand neergeslagen zijn. De vissen zijn geëvolueerd tot zoetwatervissen en hebben zich voortgeplant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er gevallen bekend van zoutwatervissen die geëvolueerd zijn naar zoetwatervissen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik niet maar paling en zalm kunnen in zowel zoet als zout water leven. En in dierentuinen mengen ze zoet en zout water zodat ze meer vissoorten in een aquarium bij elkaar aan het publiek kunnen tonen, heb ik me laten vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie verklaring, het siert dat je er "misschien in hebt staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is ook een plausibele verklaring, MITS het om een redelijk unieke soort gaat. Als het om elders precies zo levende vissen gaat, is één van de andere verklaring vermoedelijk de juiste.
Het 1e antwoord is heel goed mogelijk maar denk ook eens aan de visregen die diverse keren op aarde voorkomt:

De meest gegeven verklaring voor de vis-regen is een metrologische. Sterke winden zouden de vissen uit het water zuigen (op een soort tornado-achtige manier) en meenemen naar Yoro. Echter de regelmaat waar het mee gebeurt, elk jaar rond de zelfde tijd van het jaar maakt deze verklaring onwaarschijnlijk. Daarbij komt nog het feit dat de meest waarschijnlijke bron van de vis 200 kilometer verderop in de Atlantische oceaan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lukt ze meestal niet. Het is al moeilijk door ze om over een waterscheiding te komen. De meren in de Kerguelen bevatten geen vis totdat de mens er forellen en zalmforellen introduceerde.