Hoelang blijft een zwaan bij zijn ouders?

Dagelijks rijd ik langs een paar zwanen met hun jong. Al maanden zwemmen ze daar met zijn drietjes, maar vanochtend waren er nog maar twee - alleen de ouders.

Gaat een jong op een gegeven moment weg of is het jong misschien iets overkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
12.3K

Het beste antwoord

vanaf de geboorte tot de paartijd het jaar er op.
rond deze tijd worden jonge zwanen idd afgestoten, als het niet goedschiks gaat, dan kwaadschiks.
soms slaat vaderzwaan zelfs z'n eigen jong dood, als die niet wil vertrekken.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dat hoop ik ook, en dat is gelukkig meestentijds het geval.
het gebeurt, maar gelukkig maar een enkele keer.
de meeste jongen kiezen eieren voor hun geld :)
Rieneke1
12 jaar geleden
geduld, straks zwemmen er weer 8 of zo :)

Andere antwoorden (1)

Gedurende enkele maanden worden de jongen door beide ouders warm gehouden en bewaakt.
fremar
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ook als ze niet warm worden gehouden en bewaakt, blijven ze nog.
het jong blijft dus nog bij de ouders, ook al kan het al lang voor zichzelf zorgen.