Waarom hebben orka's soms een kromme rugvin?

Zoals Free Willy...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
31.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze in een te klein basson zitten heb ik gehoord.

Antwoorden (3)

Sommige orka's hebben een rugvin die helemaal krom hangt. Het komt vooral voor in gevangenschap, alle volwassen mannetjes hebben een kromme vin. Ook in het wild komt het wel eens voor. Niemand weet precies waardoor het komt. Hij wordt gewoon slap. En dat kan, want in de rugvin zitten geen botten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als orka's veel aan het wateroppervlak zwemmen steekt de rugvin relatief lange tijd boven het water uit.

Boven water is de vin blootgesteld aan de zwaartekracht. Onder water niet. Door de opwaartse kracht is de vin gewichtloos, zoals ook het menselijk lichaam in het water van het zwembad gewichtloos is.

Zoals bij het menselijk lichaam billen, borsten en de huid van het gezicht gaan hangen als die jaren aan de zwaartekracht zijn blootgesteld, zo gaat ook de rugvin slap hangen.
12 jaar geleden
Vanuit natuurkundig oogpunt kun je, met dank aan edraket, een verklaring krijgen van het waarom. Vanuit de evolutie kun je je afvragen of die vin nog wel nut heeft. Een korte vin maakt je wendbaar, een grote, gebogen vin maakt dat je op grote snelheden kunt zwemmen. In beide gevallen moet de vin stevig zijn om iets te kunnen betekenen. Wanneer een Orka beide functies niet nodig heeft (bijvoorbeeld in gevangenschap, maar ook door een andere jacht techniek, of veranderde voedingspatronen, dan zul je zien dat na verloop van tijd de vin zal veranderen in slechts een stompje oid. Evolutionair zou het antwoord op de waarom de vin krom is, dus kunnen zijn, omdat deze geen functie meer heeft.