Wat is de verklaring waneer een leeuwin in het wild een pasgeboren gnoe ´wegneemt´ en een dag als een soort eigen welp behandeld en daarna laat gaan?

Heb dit gister op National Geographic gezien.
Gezien de gnoe tot een van de favoriete maaltijden van de leeuw behoord vond ik dit hoogst opmerkelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog nooit van gehoord. Interessant, ga deze vraag volgen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk, dankjewel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een dergelijk filmpje gezien van een kat-achtige(ik geloof een vrouwtjes Poema)met een baby-aapje.
De Poema had de moederaap al gedood(om op te eten)en toen zag ze het kleintje.
In plaats van te gaan eten,nam ze het kleintje mee een boom in en beschermde het zelfs tegen haar soortgenoten.
Ze zeiden in het commentaar bij het filmpje dat het moederinstinct ( wat alle zoogdieren hebben) sterker was dan haar roofdierinstinct op dat moment.
En dan nog wel voor een andere diersoort,komt dus vaker voor.
Dit filmpje staat trouwens ook op YouTube misschien ken je het(?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het opgezocht en ja ook bijzonder, alleen het einde was erg triest helaas...
Wel bijzonder dat dit vaker lijkt voor te komen.

Het beste antwoord

Echt natuurlijk is dit natuurlijk niet.
Aan de andere kant is nergens zwart op wit vastgelegd aan welke regels een dier zich hoort te houden. Hoe wij en andere dieren biologisch inelkaar zitten zorgt echter wel dat de kans heel klein is dat zoiets gebeurt. Vandaar dat het dus ook zelden voor komt dat een leeuw een gnoe voor haar kind aanziet, maar het KAN dus wel.

Een deel van de wetenschappelijke verklaring ligt in het hormoon oxytocine. Er zijn veel hormonen die specifiek zijn voor een diersoort, en waarvoor andere diersoorten dus ongevoelig zijn. Oxytocine is echter universeel bij zoogdieren.

Het wordt door moeders extreem veel aangemaakt tijdens en na de bevalling, maar ook daarbuiten. Het is het hormoon dat de zorggevoelens in ons en dieren losmaakt. De liefde voor kwetsbare nieuwgeborenen, en de beschermings en zorgdrang.

Bewezen is dat oxytocine productie gestimuleerd wordt door herhaalde aanraking, lichaamswarmte en bepaalde geurstoffen.
Op deze manier is bijvoorbeeld ook verklaard dat wolven ooit zijn geevolueerd tot de huisdieren (honden) die ze nu zijn. Want rationeel is het natuurlijk nooit te verklaren dat wij mensen zulke warme liefdesgevoelens kunnen hebben voor (met name jonkies van) een andere diersoort. De holbewoners in de oertijd hebben door die gevoelens waarschijnlijk steeds vaker jonge wolfjes opgenomen in de groep.

Dat is waarschijnlijk ook aan de hand bij die zeldzame gevallen als bij de leeuwin zoals jij het omschrijft.

Er zijn natuurlijk ook tal van natuurlijke mechanismes die dit tegengaan, zoals uiterlijke herkenning, en geurherkenning. Daardoor heeft de leeuwin waarschijnlijk later ook weer afscheid genomen van de gnoe. Maar door de conflicten is ze ook niet gelijk overgegaan tot haar jachtinstinct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor je duidelijk en uitgebreide antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja echt een sluitend antwoord kan ik er dus helaas niet over geven, vandaar geen bronvermelding (al kan ik natuurlijk wel een bron geven voor de werking van dat hormoon)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich is een bronvermelding over het hormoon denk ik niet nodig gezien je naar mijn weten genoeg kennis er over bezit .
En over dit hormoon heb ik wel gehoord en begrepen uit je antwoord dat je dit ook zeer goed hebt omschreven voor zover ik dat kan beoordelen.
Even goed bedankt! Ik heb even gekeken of het stuk van de documentaire waarin de leeuwin zich ontfermt over de gnoe ergens te zien is maar op you tube is enkel de trailer te zien onder de steekwoorden ´Survivor leeuwin´, mocht je het niet hebben gezien en wil kijken. Zou het heel misschien ook deels zijn omdat deze leeuwin misschien een trauma oid heeft meegemaakt waardoor ze dit gedrag vertoont naast het hormoon?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk zou dat kunnen! Zoals ik al zei er zijn vele andere invloeden in dit soort zaken die we nooit zullen kunnen meten of aantonen.
En het heeft voor een antwoord op deze site dus ook niet zoveel zin om daarover te gaan speculeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk.
Speculeren op gv is in principe not done.
Iig ben ik uiterst tevreden met je antwoord en tja soms wil ik alles weten ook al kan dat niet;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zat ook te denken dat die leeuwin misschien haar jongen verloren had of zo, en dat ze de overgebleven moederinstincten op dat kalfje botvierde. Maar dat is waarschijnlijk een wel erg menselijke manier van denken.

Andere antwoorden (1)

Ik heb iets dergelijks gezien met een cheetah.
Een cheetah herkent een prooi vooral als het wegvlucht. Als een dier dat niet doet beschouwt hij het niet als prooi.
Misschien is dat ook een beetje het geval bij deze leeuwin (naast het oxytocine varhaal).
Er is trouwens ook een geval bekend van een gorilla die een jong katje als huisdier hield. En stokstaartjes die bevriend zijn met een eekhoorn. Kennelijk zijn soorten niet altijd alleen maar rivalen.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord nog!