Wanneer staat het hart echt stil dus ook de sinusknoop? Kan je dan nog herleven?

Is het mogelijk dat het hart helemaal stil gestaan heeft? En je bent op tijd met reanimeren dat je dan nog herleeft. Is het mogelijk dat er geen elektrische activiteit meer is dus ook de sinusknoop stil staat er dan nog overlevingskansen zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (1)

De boezems van het hart reageren met een elektrische golf van de sinusknoop richting de AV knoop. Als gevolg hiervan gaat de celwand samentrekken waardoor er een drukmoment ontstaat door de kleppen heen. Er ontstaat een korte pauze van de elektrische golf bij de AV knoop. Daarna is er een doorgeleiding door de hart kamers. De kamers gaan samentrekken vanaf de punt van het hart (apex) naar boven toe en zullen daarmee juist bij een drukophouding die optreedt, de pulmonaal en aortakleppen opendrukken.

Wanneer een deel van dit geleidingssysteem het niet doet, kunnen andere delen het overnemen. Dit is afhankelijk van de intrinsieke ontladingsfrequentie.
De sinusknoop is normaal gesproken het snelste en legt zijn wil op aan de AV knoop en de andere delen.

SSS syndroom: uitval van de sinusknoop. De betreffende persoon valt neer, er is even geen hartslag. Binnen een halve minuut treedt het escape ritme in en komt de patient bij. Indicatie voor een pacemaker.

Wanneer de sinusknoop uitvalt, zal er even geen hartslag zijn. Het escape ritme zal optreden.
De AV knoop en de bundel van His kunnen de functie van de sinusknoop overnemen. Er is dan wel een lage hartslag.
Het hart kan weer doorgaan met kloppen via de hart kamers (ventriculair). Dit zal zijn met 30-40 slagen per minuut. Dit is echter te weinig om bij bewustzijn te blijven.

Hartritme:
Sinusknoop: 50-90/min
AV gebied: 40-60/min
Hart kamers: 30-40/min

Je kan de elektrische activiteit in het hart afleiden. Dit wordt gedaan door middel van een ECG waarbij de elektrische activiteit die wordt gegenereerd wordt gemeten, die ontstaat bij het samentrekken van spierweefsel en het ontspannen van hartspierweefsel.