Als de hypofyse in onze hersenen vervangen zou kunnen worden, zou de mens dan in principe ook het eeuwig leven kunnen hebben?

Ik heb namelijk ooit begrepen dat de afbraak van onze cellen als gevolg van ouderdom wordt aangestuurd vanuit de hypofyse in onze hersenen aan de hand van een klokje die precies bepaalt wanneer en in welk tempo cellen vanaf een bepaalde leeftijd zullen ophouden zich nog langer te delen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik een docu over gezien.
Het is wel bijna zeker dat mensen in de (nabije)toekomst honderden jaren oud zullen worden omdat ze nu al ver gevorderd zijn met het onderzoek hoe het verouderingsproces te vertragen( celafbraak te stoppen idd)
Dus wat jij vraagt is waarschijnlijk in theorie ooit mogelijk.
Zullen wij niet meemaken..:(
Is wel heel interessant hè?:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, het enige dat dan jammer is is dat je nog steeds gewoon ziektes hebt waar je dood van kan gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien gaat er iemand anders dood, die zijn hypofyse moet afstaan om de jouwe te vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoelang is: (nabije) toekomst"? Misschien maak ik het nog mee...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dat maar een deel van het verhaal, celveroudering en kwaadaardige mutaties worden ook door de kosmische straling veroorzaakt.
Reddie
12 jaar geleden
Helaas kun je zonder hypofyse niet leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@samsung Dat het een chip wordt lijkt me stug. Dit moeten we denk ik ook niet willen. Controle krijgen over, of het vernietigen van zon chip zou dodelijk zijn. Maar het namaken van organen wordt al geprobeerd. Of dit ooit gaat lukken is pure speculatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
viridiflavus: het speelt wel degelijk een rol. Ik zeg niet dat je er meteen kanker van krijgt, maar het zorgt er wel voor dat je veroudert en je cellen steeds minder in staat zijn tot regeneratie.

Antwoorden (1)

Wat stippel zegt in de reacties klopt.

Er zijn tal van oorzaken voor het verslijten en afsterven van het menselijk lichaam. Allemaal tezamen zorgen ze voor de uiteindelijke onvermijdelijke dood.

Als je één van deze oorzaken zou bestrijden, zou je de gemiddelde levensverwachting misschien weer wat op kunnen schroeven, maar gaan de andere mogelijke natuurlijke doodsoorzaken alleen maar een grotere rol spelen.
Zo is er bijvoorbeeld het bekende verhaal van de telomeren. De staartjes aan het einde van onze DNA strengen, die bij elke celdeling korter worden. Uiteindelijk kan de cel zich niet eens meer delen, of er nou een signaal komt of niet.

Dus nee, dat ene aspect van de hypofyse is zeker niet de sleutel tot eeuwig leven.

En dan heb ik het nog niet eens of het wel wenselijk is dat we proberen de dood zo krampachtig te bestrijden, tot het einde van onze levens gemiddeld steeds meer een soort chronisch ziektebed wordt van tientallen jaren..
Stel je voor dat iedereen door onder andere het hypofyse verhaal straks 160 wordt, maar dat gemiddeld 70% van de mensen na hun 120e aan kanker lijdt.
Dan moeten wij via onze verzekeringsbijdrage dus gaan betalen voor al die overvolle verzorgingstehuizen. Dat klinkt heel wrang maar het is wel de realiteit.
Ik weet dat het off topic is maar ik vind het heel belangrijk dat je dit ook overweegt als je aan het sci-fi dromen bent over eeuwig leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg maar EEN ding: lees Peter F. Hamilton!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grappige is dat als je de vraag stelt aan iemand of die onsterfelijk wil zijn, dan zegt (naar mijn ervaring) bijna iedereen van niet. Maar als je diezelfde vraag stelt en daaraan toevoegt dat ze lichamelijk niet af zullen takelen, dus voor altijd jong en gezond zullen blijven, dan draait hun mening meestal 180 graden. Opvallend dus hoe bij velen het begrip sterfelijkheid blijkbaar zo verankerd zit aan het begrip onsterfelijkheid dat men blijkbaar moeite heeft het begrip onsterfelijkheid in hun gedachten niet vooraf al te 'besmetten' met de typische kenmerken van sterfelijkheid. Voor de duidelijkheid, ik stelde mijn vraag niet omdat ik van plan was mijn hypofyse alvast te laten verbouwen :D, deed het puur uit wetenschappelijke nieuwsgierigheid. Maar goed, ALS je mij de vraag zou stellen of ik onsterfelijk zou willen zijn, dan zou ik daar volmondig en zonder twijfel 'Ja' op antwoorden. "...Ik weet dat het off topic is maar ik vind het heel belangrijk dat je dit ook overweegt als je aan het sci-fi dromen bent over eeuwig leven." Wow, 'heel belangrijk' zelfs. Sinds wanneer is dromen gevaarlijk jOve? Of was je bezorgd dat ik al een afspraak had gemaakt bij de chirurg voor een hypofyse-behandeling? ;) Hoe dan ook bedankt voor je uitgebreide antwoord op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel belangrijk om sci-fi dromen te dromen, daar houd je je hassus soepel mee ;)