Om welke reden was Dolly (het schaap) gemaakt?

Het is wetenschappers in 1996 gelukt om een schaap te klonen, die kloon kreeg de naam Dolly. Maar waarom
werd ze gemaakt? En zijn er daarom nog 4 klonen van het weefsel gemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (3)

Dolly is een bijzonder dier. Het schaap heeft vier moeders. Genetisch is ze identiek met een van de vier: Dolly is een kloon. Tot nog toe lukte het alleen om embryo’s te klonen. Dolly ontstond echter uit een volwassen ooi. Bio-technologisch is dat een grote doorbraak – economisch ook. Nu is het immers mogelijk om uitmuntende productiedieren te dupliceren.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.kennislink.nl/publicaties/het-gekloonde-schaap-dolly
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden was: om te laten zien dat het kan. In theorie was het al een tijd bekend dat 'klonen' zou moeten kunnen, het was [en is] echter van wetenschappelijk belang om het praktisch uit te voeren om het ultieme bewijs te leveren.
Zo is er nog steeds een 'race' om immer complexere DNA structuren te klonen, met de menselijke DNA als ultieme uitdaging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om ons te laten zien wat ze 20 jaar eerder al konden, maar nu pas dit aan de wereld hebben laten zien. de techniek is al zoveel verder vooruit dan we denken..