Hoeveel druk heeft een olifanten poot ongeveer?

Of: hoeveel weegt een olifanten poot?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.6K

Antwoorden (3)

De poten van een olifant wegen tot 1500 kilo per stuk. Die moeten ze dus omhoog zien te krijgen om zich voort te bewegen. Ze hebben daarom voetzolen met een soort verend kussen erin, om het enorme gewicht te dempen. Er zijn aanwijzingen dat olifanten over kilometers afstand met elkaar kunnen communiceren. Heel simpel: door te stampen.
Amadea
12 jaar geleden
heel eenvoudig toch, een volwassen olifant weegt 5000 kg
dus de druk per poot is dan 1250 kg.
maar als hij zijn linker voorpoot optilt drukt zijn rechter voorpoot met 2500 kg op de grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zou je verwachten, veel meer, ongeveer gelijk, of veel minder, dan de druk (kracht per oppervlakte) waarmee een mens op zijn voeten staat?

Met een beetje zoek- en rekenwerk kom je een heel eind.
Een stilstaande man drukt met ongeveer 55 KPa op de grond.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_pressure

Een olifant normaal een massa van tussen de 3 en de 5 ton,we nemen voor het gemak maar even 4 ton aan. Ook heeft een olifant 4 voeten, waarbij de voeten een omtrek hebben van gemiddeld 134 cm.
http://www.animalcorner.co.uk/wildlife/elephants/elephant_anatomy.html#feet
http://nl.wikipedia.org/wiki/Olifanten

Als je uitgaat van cirkelvormige voeten, en 4 stuks per olifant dan is het oppervlakte onder de voeten
= 1,34^2/pi vierkante meter, dat is ongeveer 0,57 vierkante meter.

Deel je het gewicht van een de olifant (= massa* valversnelling van 9,8) door het oppervlakte, dan krijg je de druk.
En op deze manier is die berekend als 68 kPa. Dat is niet eens veel meer als bij een mens. De aannames kloppen natuurlijk nooit helemaal en elke olifant is anders (net zoals alle mensen verschillend zijn) maar de uitkomst geeft toch wel een aardig beeld.