Waarom heeft een kip vleugels?

Waarom is de kip zo geëvalueerd dat het zijn vleugels niet kan gebruiken.
En als de vleugels dienen voor balans, waarom geen 4 pootjes?
Ik bedoel wij zijn onze staart toch ook verloren met de tijd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.8K

Antwoorden (6)

Evolutie (niet evaluatie haha) is een geleidelijk proces.

Het is niet zo dat een hogere macht denkt: oh nee die kippen die zouden beter gewoon over de grond kunnen rennen ipv vliegen, laat ik hun vleugels vervangen door 4 pootjes.

Evolutionair logischer is het, dat een kip zich bevond in een ecosysteem waarbij er al genoeg vogels de lucht bevolkten, en de kip een afsplitsing vormde die zich concentreerde op voedsel op de grond, tussen de struiken en de bladeren.
Daarbij zijn zijn vleugels dus steeds kleiner geworden, omdat ze bij deze levensstijl alleen maar in de weg zaten.

Aangezien evolutie een geleidelijk proces is, zitten alle dieren, ook kippen, daar nog steeds midden in.

Elk dier zoals je het ziet, is eigenlijk nog steeds een tussenstadium naar een volgende evolutionaire stap.

Misschien zijn de vleugels van kippen over een paar miljoen jaar wel geevolueerd tot voorpoten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
j0ve, zag wel je mails, maar blijkbaar is het antwoord verwijderd. Nee heeft niets met jouw antwoord te maken, die had ik niet eens gelezen.. (en nog steeds niet ;) ). Maar zijn "wedervraag" was toch behoorlijk suggestief en dus duidelijk te interpreteren als een antwoord. Daar reageerde ik op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wisi ?? waar gaat dit over, is dit niet voor een pm?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee tomaat. Wisl had een heel gekke reactie op een non-antwoord hierboven (dat dus ook niet voor niets is verwijderd). En daar wilde hij dus op reageren, maar dat doet ie dus bij mijn antwoord, wat ie nog niet eens gelezen heeft blijkbaar. Blijkbaar begrijpt hij ook niet dat "hoezo denk jij dat kippen niet kunnen vliegen?" niet als geldig antwoord wordt gezien.
Wisl, het gaat hier om kennisvermeerdering. Antwoorden dus waar je iets aan hebt als vraagsteller.
Reddie
12 jaar geleden
j0ve, ik had het niet beter kunnen verwoorden.
(Je antwoord dus.) +4U!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol, hem ook gewoon uitlachen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je antwoord en ja, iedereen, ook wij, zitten nog midden in de evolutie.
En die arme kippen zijn juist nog bezig van poten vleugels te maken en niet van vleugels poten , zoals de vraagsteller denkt/ hoopt, verwacht .
Een kip is een loopvogel, net als bijvoorbeeld een struisvogel. Dat verraadt het antwoord op de vraag eigenlijk al een beetje. Een kip kan niet goed vliegen. Maar waarom heeft ze dan vleugels?

Kippen gebruiken hun vleugels wel om bijvoorbeeld op stok te gaan. Dat is maar een klein eindje omhoog. En het lijkt niet echt op vliegen. Het is meer fladderen. Maar hoog in de lucht vliegen zoals een meeuw? Dat zul je een kip niet zien doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrijwel alle kippen kunnen vliegen, waarvan sommige erg goed!
Van nature slapen de kippen in de bomen, daarom slapen de meeste nog op stok.
Om in die bomen te kunnen komen, moesten ze wel kunnen vliegen, dus bleven de vleugels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
arme zijdehoender.... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist! De meeste hobbykipjes worden volgens mij gekortwiekt, anders waren ze er al lang van door geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euca, ja arme zijdehoenders, die kunnen niet eens meer op stok komen, laat staan vliegen. stippel heb ooit krielen gehad, die vlogen over het huis heen en verdwenen toen richting dorp en weg waren ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij veel kippen halen ze idd delen van de vleugel weg (niet eens de slagpennen!) eigenlijk gaat alles eraf wat niet bruikbaar is voor de mens. stuk van de snavel en de sporen bv. krieltjes zijn totaal niet aantrekkelijk als het om grote productie gaat (klein ei, weinig vlees) dus zullen vaker bij de liefhebber of hobbyist te vinden zijn. deze geven de dieren vaak wél ruimte, ze pikken elkaar dus niet uit frustratie kapot (snavel mag eraan blijven) en ze blijven rond het huis (in de meeste gevallen Ed) ;-) dus de vleugeltjes mogen er ook aan blijven zitten. hoe minder bemoeienis van de mens, hoe beter het is voor de natuurlijke eigenschappen van de kip (de zijderhoen is een creatie van de mens, en kan totaal niet vliegen) onze krieltjes hadden ook beslist geen moeite met het luchtruim. ooit is er een legkip aan komen lopen (stuk zwaarder van postuur) en deze deed wel pogingen maar kwam niet verder dan een soort van 'doorstart' ;-) bedenk me net dat de vleeskippen zo snel zó zwaar worden dat ze vaak door de poten zakken. voor deze kip zou het handig zijn als de vleugels een setje extra poten zouden worden. (ze leven te kort zodat de evolutie hier waarschijnlijk niets mee kan)
Een kip is een loopvogel, sommige kippen kunnen weldegelijk vliegen maar de meesten houden het bij fladderen. Dat is vaak al handig genoeg evolutionair omdat je zo wat hoger kan komen en ver genoeg weg van dieren als vossen etc.

Uit deze evolutielijn verwacht ik niet opeens twee poten extra. Jij wel? Iets verliezen lijkt me makkelijker dan iets krijgen. Sowieso zijn de vleugels een soort poten, kijk maar naar de botten in de vleugels. Als ze er dan ook nog 4 poten bij zouden hebben heb je een insect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lang geleden kon de kip wel degelijk vliegen, alle kippen stammen namelijk af van de Gallus gallus (bankivahoen), een redelijke vlieger. Hij kan grote hoogte behalen en zo in bomen rusten gedurende de nacht. Ook zal hij een grote afstand afleggen door de lucht als je hem laat schrikken!
Gaan we nog verder terug dan zien we dat deze Gallus gallus een fazantachtigen is, welke allemaal konden vliegen.

Dat is waarom de kip vleugels heeft.

Ook vandaag de dag zijn er kippenrassen die nog redelijk kunnen vliegen, een hoogte van 4 M bereiken is dan ook niet moeilijk voor sommige kipjes.

Maar je vraag is niet geheel onterecht, want waarom doen ze het dan niet?
Eigenlijk is het heel simpel, het hoeft niet.
Waarom zou je energie verspillen aan iets wat je maar weinig oplevert. Als je ook lopend weg kunt komen van je vijanden en genoeg voedsel kan vinden te voet, dan kost vliegen veel te veel energie en zal het minder gedaan worden totdat het zelfs niet meer mogelijk is.

Dus het antwoord op je vraag is: Omdat de voorouders van de kip ze nog wel gebruikte waarvoor ze ontworpen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdiep je eens in de evolutieleer. Als een kip beter met 4 poten uit de voeten zou zijn dan met 2 poten en 2 vleugels; dan moet de kip' met 4 poten een veel grotere overlevingsmogelijkheid hebben (gehad), dan de kip met vleugels. Immers zou de kip met vleugels dan niet meer bestaan (opgegeten, niet hebben kunnen overleven in de vrije natuur). Voordat zo'n genetische mutatie (verandering) niet alleen optreedt, maar ook erfelijk wordt overgedragen en daarbij een veel grotere kans op overleven heeft, kunnen echt duizenden jaren verstrijken. Dat is een process dat over vele generaties wordt bereikt.

Tegenwoordig zijn kippen nauwelijks (niet?) nog wild en worden enkel gefokt. Als het handig is, een kip met 4 poten op de markt te brengen, zou men wellicht dat tegenwoordig genetisch kunnen manipuleren, echter heeft dan niets meer met evolutie te maken.

Een voorbeeld waarbij de evolutie het sneller zou kunnen gaan, is bv als een witte haas die in een besneeuwde omgeving komt te wonen... Feitelijk kan hij zich met moeite in leven houden, maar door de steeds langere winters met sneeuw, verdwenen zijn vriendjes in de magen van de roofdieren. Komt hij nou een andere witte hazin tegen, zou de mogelijkheid kunnen bestaan, dat de witte hazen kunnen overleven in de nieuwe, veranderde omgeving. Niet de sterkste overleeft, maar de best aangepaste.

De kip slaapt op stok (vroeger in bomen). Daarvoor is het noodzakelijk dat hij een stukje kan vliegen. Daar zijn vleugels en is zijn lichaamsbouw op aangepast. Waarom vliegen? Als er al een kippensoort zonder vleugels bestond, is deze waarschijnlijk ten prooi gevallen aan de dieren die op de grond leven. De kip met vleugels is beter aan zijn oorspronkelijke leefomgeving aangepast.