Waar komt de naam meerkoet vandaan en wat is de betekenis ervan?

Wij moeten een presentatie houden over de meerkoet. Daarvoor hebben wij deze informatie nodig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Antwoorden (4)

koet is een algemene naam voor {water} vogel. Die zie je bv terug ni het engelse "Kite". Meer refereert aan het water waar je ze veel ziet; Het is dus een vogel van water/meren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koet is het algemene Engelse woord voor vogel. Meerkoet betekend dus gewoon meervogel.

Mvg
Een vogelkenner
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de naam "koet" heeft hij te danken aan zijn luide roep.
het is meerkoet omdat hij de voorkeur geeft aan grote stukken open water.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ik zie het, bedankt, maar dan zijn de meningen daarover blijkbaar verdeeld.
mijn info heb ik niet verzonnen, maar staat vermeld in mijn vogelboek, wat erg uitgebreid en informatief is.
vandaar dat ik mijn antwoord toch maar laat staan.
Rieneke1
12 jaar geleden
hahaha reken daar maar niet te hard op; dit katertje ziet er uit of hij net een heerlijke kanarie soldaat heeft gemaakt! :)
zie je niet hoe lekker hij ligt uit te buiken?
Het woord 'meer' komt van de omgeving waarin ze leefden (tegenwoordig leven ze ook wel in kleinere wateren dan meren).

De afkomst van het woord 'koet' is onduidelijk, er zijn meerdere verklaringen mogelijk.
Van 'koet' wordt vaak gezegd dat het komt van het geluid dat de meerkoet maakt, maar dat klinkt niet als koet.
Koet zou wel kunnen komen van het woord 'koeteren', wat onduidelijk praten betekende, en ook gebruikt werd om het geluid van de kalkoen aan te duiden.
Volgens sommige etymologische woordenboeken is het waarschijnlijker dat het komt van het woord 'keutel', wat gedrongen, ronde vogel betekende.