Welke plant zet het snelst CO2 om naar O2 door middel van fotosynthese?

Ik ben voor een theoretisch project nieuwsgierig naar deze vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

Dat kan niet, het zuurstof wordt geproduceerd door de lichtreactie waarbij water gesplitst wordt in protonen elektronen en zuurstof. Het CO2 wordt ingebed in suikermoleculen, waarvoor energie en elektronen uit de lichtreactie worden gebruikt.

De planten die dat het snelste doen zijn C4 planten die CO2 met een tussenstap (een C4-molecuul) wegvangen, en dan elders in de plant weer beschikbaar stellen aan het belangrijke enzym Rubisco, Rubisco heeft wat problemen met zuurstof en hoge temperaturen, vandaar de tussenstap om Rubisco te isoleren naar een zuurstofvrije omgeving en daar de CO2 naar toe te brengen. Rubisco brengt het CO2 in de zogenaamde Calvin cyclus en er wordt suiker gevormd.

Engelse wiki kan je er alles over vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bamboo!
Wat voor project ben je aan het doen? Ik vind CO2 -> O2 een leuk onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat slaat nergens op bastanovum. Groei IS juist de omzetting van CO2 naar O2. De van de C (koolstof) maakt de plant het materiaal van zijn bladeren/steel/stam noem maar op.
Dus hoe meer een plant groeit, hoe meer CO2 hij om zet in O2. Simple as that.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@iwaki, misschien een goed idee om eens naar wat informatie over dat onderwerp in Zwitserland te zoeken. Daar is het sinds 1934 verplicht voor een ieder om een schuilkelder [ruimte] te hebben [ze zitten nu op 120%].
Een eerste [mogelijke] stap:
http://de.wikipedia.org/wiki/Sonnenbergtunnel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@viridiflavus ik las [en plusde] jouw antwoord op deze vraag een uurtje geleden, respect voor je kennis omtrent deze materie.
Maar deze sneer is nergens voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het misschien iets te simpel omschreven dan, vooruiit, maar het klopt in wezen wel. Eigenlijk heb ik gewoon gezegd dat 1+1 2 is, maar niet hoe je het moet uitrekenen ;) 12H2O + 6CO2 + licht → C6H12O6 (glucose) + 6O2 + 6H2O Zoals je ziet, is de CO2 nodig in de fotosynthetische reactie waar O2 een produkt van is.
daarbij wordt in dezelfde reactie glucose gevormd, van waaruit weer alle andere koolwaterstoffen kunnen worden geproduceerd die de plant gebruikt om te groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijft dus dat ik het met de bewering van bastanovum niet eens ben.
Maar temeer is bewezen dat ik uitgebreider moet motiveren. Dus die neem ik mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de opwinding, maar j0ve doet zijn stinkende best om waarde toe te voegen aan GV. Dat hij [net als iedereen] af en toe de plank misslaat, soit.
Het zou een leuk idee zijn als je zelf je antwoord in kon schalen tussen expert - hobbyist - koffiedikkijker :) Dat maakt het misschien dragelijker voor experts...
Reddie
12 jaar geleden
Ik ben het geheel met j0ve eens. Groei is C vastleggen en dus CO2->O2. Dat energieverhaal slaat nergens op, want die energie komt juist van het zonlicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
High5 Reddie
Mogelijk zijn dit planten die grote em zachte bladeren hebben.
Waarschijnlijk zal in ons land de maïsplant als hij volwassen is de meeste co2 omzetten in zuurstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
had ooit ergens gelezen, dat een ha. maïs in volle groei, veel meer co2 opnam dan een ha. loofbos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb me niet zelden gesneden aan mais, dus die van ons hadden niet van die zachte bladeren ;-) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja je moet er ook niet een gaan trekken. ;-)
Maar met hardblad wordt bedoeld, b.v.van een Rhododendron is het blad hard, stug leerachtig.