Volgens mij is dat door de Schepper gegeven ter compensatie. Ik heb tamelijk slechte ogen, maar een des te beter reukvermogen. Mensen die slechte oren hebben beschikken wellicht over adelaarsogen. Een blinde heeft vaak een uitstekend tastvermogen en/of gehoor.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ik heb slechte ogen (-3.5 & -4.5) en ik ruik slecht.. Voel me een beetje minderwaardig, heb geen idee waar mijn zintuigelijke kwaliteiten liggen :-(
het is niet zo dat alleen mensen met slechte ogen of oren goed zouden kunnen ruiken. wel wordt het door de mensen ervaren dat zij - als het ene zintuig minder werkt - het ander zintuig beter kunnen ontwikkelen.

normaal zal het zo zijn er altijd verschillen zijn de kwaliteit van de ogen, oren, neus, etc. sommige mensen lijken alles mee te hebben en andere moeten zich iets meer behelpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het celmembraan (zeg maar het vliesje om de cel) zitten eiwitten die een signaal afgeven als er een geurstof molecuul van de juiste vorm in terecht komt.
Hoe meer van die receptor eiwitten er in het celmembraan zitten, hoe beter je ruikt.
Dat aantal wordt uiteindelijk bepaald door genen in je DNA.
Reddie
12 jaar geleden
Volgens mij is het simpelweg gewoon omdat ieder individu anders is. Anders zou evolutie ook niet werken.
Als het voor de mens belangrijk zou zijn om zeer goed te kunnen ruiken, dan sterven de mensen met de minder goede reukvermogens uit en zal de soort op zich beter kunnen ruiken. Het zelfde geld voor zicht, gehoor et cetera.

Als iedereen evengoed zou kunnen ruiken dan kan er op dat gebied geen evolutie plaatsvinden.
Het zelfde geld voor je lengte, iedereen heeft een net andere bouw dan de rest van de mensheid, dat maakt dat je bruikbaar bent voor evolutie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan zeer goed ruiken,en uit mijn ervaring weet ik over ruiken het volgende:In de neusholte zitten geurreceptoren,deze receptoren zijn er om geuren waar te nemen die vervolgens door de hersenen worden verwerkt en herkent om dan te worden gekoppelt aan een herinnering.
Afhankelijk van de grote van een gezicht zijn die receptoren bij alle mensen verschillend in grote,wat echter niet wil zeggen dat een grote mens met een groot gezicht beter zou ruiken dan een kleine mens met een klein gezicht,alles hangt namelijk af van de wijze hoe en op welke manier je ruikt.
Er zijn echter ook verschillende manieren om te ruiken,naar mijn ervaring 3. 1) zeer vluchtig ruiken: Dat doe je door via de neus zeer snel in te ademen en via de mond weer uit,hoeveel kans hebben de receptoren zo om echt een geur waar te nemen?Niet veel hé?Ruik je dan slecht?Neen,toch ruik je zo maar weinig. 2) Zeer intensief en geconcentreerd tot gecondenseerd ruiken: Dat doe je door zeer langzaam en traag via de neus in te ademen,desnoods adem je in met korte stootjes en dat vaak achter elkaar,zo laat je de via de neus ingeademde lucht langzaam de receptoren passeren, en zo hebben die receptoren alle kansen de ingeademde lucht te registreren en te analyseren.
Ruik je zo goed? Tuurlijk wel. 3) Ingehouden ruiken: De naam zegt het al,je houd je adem in,omdat er bvb een zeer indringende geur of stank is,dan adem je in via de mond,maar omdat er zoiets is als een neus/mondholte komt zulk een soort geur zelfs waarneembaar via de mond langs de receptoren en ruik je toch de geur.
Ruik je zo goed? Liever niet hé? Voor de rest is het een kwestie van oefenen.
Oefenen???
Ja,lopen moet je oefenen,goed vallen ook.
Ook herkennen wat je hoort moet je oefenen,anders leer je nooit spreken en weet je ook niet hoe het zich aanhoord als een hond blaft.
Ook zien moet je oefenen om dingen de kunnen herkennen,anders leer je nooit lezen.
Zo moet je ook het ruiken oefenen om allerlei geuren te kunnen herkennen en te onderscheiden.
En nu,zeer langzaam inademen via de neus...Wat neem je waar?