Is er een verband tussen de vorm van de schedel en het deel van de hersenen dat het meest ontwikkeld is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Nee. Vroeger dacht men wel dat dat het geval was. Dat hete Frenologie. Tegenwoordig word dat als pseudowetenschap gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In zekere zin wel. De vorm van onze schedel(s) wordt mede gedomineerd door de enorme hoeveelheid die de neocortex inneemt. Evolutionair is dit het nieuwste deel van de cortex en betrokken bij waarneming, redenatie (nadenken over waarnemingen). Dit deel van de hersenen komt bij zoogdieren voor en biologen denken dat met name bij de mens de neocortex in verhouding zo groot is omdat het taalgebied zoveel ruimte in neemt. De vorm is duidelijk anders bij onze voorouders of afstammelingen van onze voorouders.

Wat ik niet bedoel is dat iemand met een kleinere herseninhoud minder ontwikkeld / intelligent is, dat heeft er weinig mee te maken. Sowieso zegt de totale inhoud niet zo veel, anders zou een olifant wel heel erg slim moeten zijn ;o)