welke 3 hersengebieden worden actief bij het zien van een commercial? (bijvoorbeeld Calvé pindakaas "Pietertje)

Wie kan mij hier het antwoord op geven. Je zou me hier heel blij mee maken!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Lastige vraag...
Ik zal een poging wagen en ik hoop dat je er wat aan hebt, zoniet dan moet je het maar even zeggen:

Stel je kijkt naar een reclame op tv. Het licht van de tv komt o.a. in jou ogen (op je netvlies) terrecht. Je netvlies zet deze lichtsignalen om naar een elektrisch signaal in je oogzenuw. Deze oogzenuw geeft het elektrische signaal door aan je hersenschorst (en dan wel specifiek de visuele cortex:)

1)Allereerst zal de primaire visuele cortex geactiveerd worden. Hier zul je waarnemen wat je letterlijk ziet.
2)Daarna zal het visuele associatie gebied geactiveerd worden zodat je begrijpt wat je ziet.

[Als je ook naar het geluid van de reclame hoort zal ook het primaire auditieve gebied geactiveerd worden en daarna het auditieve associatie gebied.]

Nu wordt het moeilijk aangezien. Je hersenen weten nu wat ze gezien (en evt gehoord hebben) en weten ook wat het betekend. Je kan hier nu veel mee doen:
Bijvoorbeeld:
3a) Je kan datgene wat je gezien hebt (de reclame) gaan opslaan in je korte termijn geheugen en daarna je lange termijn geheugen. (Hier is je hippocampus erg belangrijk voor)
4b)Je kan gaan nadenken over wat je zojuist gezien hebt, dit kan je bijvoorbeeld in de verschillende corticale gebieden doen (Wat willen de reclame makers me zeggen?), maar je kan ook over pindakaas gaan nadenken (smaakgebied).

Nogmaals, ik hoop dat je hier wat aan hebt =)

Groetjes