Hoe veranderen eencelligen zoals bacterien en schimmels de ene stof in de andere?

Als eencelligen hebben geen organen om een stof op te nemen en als andere stof weer uit te scheiden.
Hoe kunnen ze dan bijvoorbeeld suiker veranderen in alcohol?

12 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (2)

Eencelligen hebben een celwand waardoorheen stoffen kunnen worden opgenomen of uitgescheiden.
De grotere eencelligen hebben zelfs verschillende organen die niet uit zelfstandige cellen bestaan,
Het pantoffeldiertje en het Blauw trompetdiertje zijn voorbeelden hiervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als uitbreiding bij het vorige antwoord moet je je realiseren dat onze eigen cellen hetzelfde doen als ze stoffen uit de darm of het bloed opnemen.
Suiker omzetten in alcohol gebeurt door in een aantal stappen het suikermolecuul in stukken te breken en deels te oxideren. Datzelfde gebeurt in onze eigen cellen. Vandaar dat we gemiddeld 0.25 promille alcohol in ons bloed hebben. De gedetailleerde uitleg vergt een heel hoofdstuk in een biologisch scheikundeboek.
Reddie