Kun je observeren alleen doen in levende lijve of kun je het ook doen door bijvoorbeeld "een dier te observeren op tv"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Je kunt heel goed observeren door opgenomen beelden te bekijken. Dit wordt ook vaak gedaan, bijvoorbeeld bij Video Interactie Begeleiding. Het grote voordeel is, dat je beelden kunt terugkijken.
Bedenk wel, dat als jij zelf de opname niet gemaakt hebt, zoals bijvoorbeeld bij dieren op de televisie, dat je niet weet wat de omgevingsfactoren precies zijn. Je weet niet wat er niet opgenomen is. Dus in een extreem geval kan er ingegrepen worden in de natuur, terwijl jij denkt dat je natuurlijk gedrag aan het observeren bent. Er zou bijvoorbeeld iemand buiten beeld een gazelle richting een leeuw kunnen jagen, om maar eens iets te noemen.