kunnen paarden/andere dieren ook de mexicaanse griep krijgen?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik bedoel met mijn vraag of deze dieren er ook ziek van kunnen worden, zoals mensen? ..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hatsjoe!

Antwoorden (4)

Blijkbaar is er een kat gevonden die het eheft. Dus compleet uit te sluiten is het niet. Diverse dieren (Zoals vogels) zijn dragers van griepvirussen, hoewel deze meestal niet overslaan van de ene op de andere diersoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten ook... in Amerika hebben ze dat vastgesteld... en varkens, of was je dat vergeten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amerikaanse kat heeft Mexicaanse griep WASHINGTON -

Een kat in de Amerikaanse staat Iowa is besmet met de Mexicaanse griep. Twee van de drie baasjes van het huisdier hadden al griepachtige verschijnselen voordat het 13-jarige beest ziek werd. Dat meldden Amerikaanse media.
De huiskat en zijn baasjes zijn inmiddels aan de beterende hand. Er zijn eerder griepvirussen in katten gevonden, maar het is de eerste kat met de Mexicaanse griep, aldus Amerikaanse gezondheidsautoriteiten. De Mexicaanse griep kan overslaan van mensen naar sommige dieren zoals fretten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Mexicaanse griep is een virus. Een virus kan zich verplaatsen door de lucht en in beginsel elk lichaam binnen dringen, dus ook van een dier.

Dat betekend niet dat een dier ook automatisch ziek wordt. Net zoals dat bij de mens ook zo is.

Om een dier ziek te maken moet het virus zich mogelijk eerst veranderen en kan een dier besmet worden. Daarna is het nog van belang of de weerstand van het dier sterk genoeg is om het virus aan te pakken nog voor het zijn werk doet.

Om op je vraag terug te komen: Ja een paard kan besmet raken, maar de kans hierop lijkt niet zo heel groot te zijn. Een mens moet al 4 uur bij een besmet persoon in dezelfde ruimte zijn om een kans op besmetting te hebben (anders zijn er te weinig viruscellen in het lichaam aanwezig om daadwerkelijk ziek te maken).

Zie bron:"Als u langer dan vier uur in dezelfde ruimte gewerkt hebt met iemand bij wie een dag later verschijnselen van de Nieuwe Griep zijn ontstaan, wees dan erg alert op ziekteverschijnselen. Hij of zij kan u besmet hebben."

Zie bron:"De Mexicaanse griep kan overslaan van mensen naar sommige dieren zoals fretten."