Bij hoeveel graden vriest een mens dood? En dan als de mens gelijk in aanraking komt met de temperatuur van buiten.

Mensen zijn gewent aan -25 graden in het noorden van Rusland... Maar bij hoeveel graden overlijdt een mens meteen als we in aanraking komen met de buiten temperatuur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
12.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
slechte vraag.
het hangt van veel factoren af:
- hoe koud is het (temperatuur+wind)
- kleding?
- tijdsduur?
- conditie van de persoon
- activiteit (stilzitten of bewegen)
en zo zal ik er nog een paar vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
The day after tomorrow :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wierd, in het Russische Siberië is het soms nog kouder en daar leven ook gewoon mensen. Ook al is het stervenskoud, echt sterven doe je pas al je vrolijk zonder beschermende kleren rond gaat huppelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind "the day after tomorrow" niet echt geloofwaardig. De helokopter doet eht gewoon en in de helipkopter is het gewone temperatuur. En zodra ze de (niet geïsoleerde) deur opendoen bevriezen ze meteen. Als het echt zo koud was geweest, was die helikopter allang neergestort.

Antwoorden (4)

-10 kan a je dood betekenen als je naakt bent dan xd...maar als je e ht kritisch wilt kijken denk ik zelf -30 of nog kouder..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er speelt meer mee.

In stilstaande lucht kun je het bij hele lage temperaturen nog best even volhouden. Het laagje lucht direct om je lijf is dan toch minder koud. En je lichaam gaat gelijk alle bloedvaten aan het oppervlak afknijpen om de warmte zoveel mogelijk binnen te houden

Bij keiharde wind koel je veel harder af

En....... je zet er namelijk niet bij dat het over lucht moet gaan. Dompel je jezelf onder in water van 2 graden boven nul schijn je er in een paar minuten geweest te zijn (op die ene na die daar laatste een record op heeft gevestigd.

Gelijk, binnen 1 seconde dood is niet te beantwoorden denk ik, bij harde wind en -20 graden een paar minuten gok ik en in water is het dus bij veel hogere temperaturen na een paar minuten einde verhaal
12 jaar geleden
Bij -35 wordt in het Noorden van de Verenigde staten afgekondigd dat je niet naar buiten mag. Schijnbaar bevriest dan het vocht in je ogen en je longen.

Toegevoegd na 53 seconden:
Uiteraard ben je dan niet gelijk dood, maar ademen zal niet meer gaan en je ziet ook niets meer, dus het zal niet zo heel lang duren lijkt mij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vorige antwoorden samengevat en gepreciseerd:
Het gaat niet zozeer om de omgevingstemperatuur, maar hoe snel je afkoelt. Water is een goede warmteopnemer en geleider, dus in water koel je snel af.
Je raakt al bewusteloos bij een lichaamstemperatuur van +32 graden. En beneden +29 graden is het gepiept.
Reddie