Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan een vis bevruchte eitjes leggen zonder te paren?

Uit de goudvissen die in openbaar water zijn terecht gekomen is de wilde chinese kroeskarper uit terug ontstaan.
Een goudvis is een gekleurde chinese kroes karper.
De goudvis is weer terug naar zijn oorspronkelijke soort en kleur, dus niet meer goudkleurig.
Maar de hier nu aanwezige chinese kroeskarper zijn allemaal vrouwtjes!!!!
Ze leggen allemaal bevruchte eitjes waar weer honderden nieuwe kroeskarpertjes uit komen!!!
Deze voor ons land nieuwe soort worden giebels genoemd.
Hoe kan dit nu zomaar ontstaan, zonder mannetjes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij leggen vrouwtjesvissen geen bevruchte eitjes. Ze leggen eitjes die bevrucht moeten worden door manetjes.

Bevruchte eitjes kunnen wel aan eendepoten blijven plakken (of in de veren) en zo in afgesloten water terecht komen. Van vissensperma ken ik dat niet, dat lijkt me niet zo waarschijnlijk.

De enige andere mogelijkheid is dat de eicellen niet zijn ontstaan uit een meiose (waarbij de helft van het materiaal in de geslachtscel komt), maar door een gewone celdeling en de eitjes dus via ongeslachtelijke voortplanting tot stand zijn gekomen. Van de giebel is dat wel bekend trouwens!

Toegevoegd na 3 minuten:
Deze vis is ook wel een hele sterke overlever. Het is "the last fish standing" zogezegd. Als de poel helemaal opdroogt schakelen ze bijna alle levensfuncties uit en kunnen bijna zonder zuurstof. Zo op overleven ingesteld kan ik me voorstellen dat ze zich ongeslachtelijk voortplanten als er geen mannetjes zijn. De nakomelingen zijn dan natuurlijk ook allemaal vrouwtjes.

Toegevoegd na 8 minuten:
Misschien ook een leuke kennislink: "Het mysterie van de man".

Toegevoegd na 19 minuten:
Volgens wikipedia heet dit verschijnsel bij vissen gynogenese (zie link). In dat geval bevat de eicel oorspronkelijk de helft van het DNA, maar de eicel wordt nogmaals aangezet tot delen. Daarbij komt al het DNA in de ene cel en niets in het andere gedeelte dat afsterft. De cel is dan homozygoot (bevat 2x hetzelfde DNA materiaal).

Op deze manier zijn de nakomelingen niet geheel identiek aan de moeder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi volledig antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dank is groot +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het ongelooflijke geloofwaardig gemaakt!
Bedankt. Ed

Andere antwoorden (1)

Wellicht heten de visjes allemaal maria, maar volgens mij kunnen eitjes absoluut niet bevrucht worden zonder paring!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding