Ja.
Alleen vergeleken met een mens stelt 't allemaal niet zoveel voor natuurlijk - wij hebben veel hersenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
mmm wel. Jij niet dan? ;-)
als je met 'logisch denken' redeneren bedoelt: nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mug kan, voor zover wij weten (!), niet 'denken' in de zin van 'beredeneren'. Hij is ook niet in staat de beste acties te ondernemen wanneer hij in een geheel nieuwe, onbekende situatie verzeild raakt.

Het gedrag van een mug is gestuurd door automatismen, inclusief een aantal regels die de mug volgt. Zoals: als je honger hebt, wacht dan tot het goed schemerig is, en vlieg dan naar een plek waar het warm is en waar het lekker ruikt. Of: als je plotseling een luchtdrukgolf voelt, maak dan als de sodemieter dat je wegkomt.

In dat laatste geval hoeft de mug niet logisch te beredeneren dat zo'n luchtdrukgolf wordt veroorzaakt door een staart, een handdoek of een vliegenmepper die met grote snelheid op hem afkomt; puur de combinatie "luchtdrukgolf? dan wegwezen!" is voldoende om te overleven.

Op die manier bekeken is het gedrag van de mug natuurlijk volkomen logisch. Maar of je het 'logisch denken' zou kunnen noemen? Ik denk van niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
"Op die manier bekeken is het gedrag van de mug natuurlijk volkomen logisch. Maar of je het ‘logisch denken’ zou kunnen noemen? Ik denk van niet." Dat is het hele probleem van deze vraag, wat definieer je als logisch denken? Dat is een lastige.