(Hoe) Kun je een wilde Raaf aan jou laten "wennen"?

Er is een bos bij mij in de buurt en daar leven raven. Ik wil dat ik hun vertrouwen win. (Hoe) Kan dat?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik bedoel zoiets van dat ze bij je in de buurt durven komen zonder te schrikken, of dat ze op je schouder of arm gaan zitten, dus niet om ze in huis te grootbrengen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Het beste antwoord

Dat kan wel, maar is heel erg lastig want niet allleen van jou afhankelijk, maar ook van andere mensen in de omgeving.

Je kunt hun vertrouwen winnen door tijd bij ze door te brengen zonder ze angst aan te jagen.

HERKENBAARHEID
Het eerste dat nodig is is dat ze jou herkennen.
Dat kun je bewerkstelligen door altijd dezelfde kleding aan te hebben als je bij hen bent.
Neem bv een lange bruine jas, waar 's winters de voering in gaat en 's zomers er uit, maar die er dus aan de buitenkant altijd hetzelfde uit ziet.
Doe er een broek oid onder aan die zwart is, en dat iedere keer dat je bij ze bent.

DOE GEEN BEDREIGENDE DINGEN
Ga er heen en breng gewoon tijd met ze door. Bijvoorbeeld met je laptop zitten werken.
Neem geen verrekijker mee of camera, want daarmee heb je OGEN die op hen gericht zijn. OGEN zijn van de roofdieren. Alleen roofdieren volgen je (als raaf of mus) met hun ogen.

GEEF STEM
De raven kletsen onderling. Doe regelmatig een poging hun geluid na te bootsen. Vooral de geluiden waarvan je merkt dat dat vriendelijke geluiden zijn.

NEEM KADOOTJES MEE
Wil je ze naar je toe lokken dan zal in eerste instantie hun nieuwsgierigheid naar jou waarschijnlijk voldoende zijn. Later kun je lekkers voor ze mee nemen. Neem dan voedsel dat van een afstand goed te herkennen is voor ze en dat ze erg lekker vinden.
Leg dat in eerste instantie zo er van je vandaan als de meest dappere durft te komen. Is dat 5 meter, dan is dat maar zo.
Laat geen voedsel achter terwijl je weg gaat, want dan leren ze dat ze kunnen wachten tot je weg bent en dan toch lekker kunnen eten. Bovendien kunnen er dan andere dieren op af komen die je misschien juist niet wilt hebben. (Katten bijvoorbeeld ?)

Begin hier maar mee.
En de crux van dit verhaal is geduld.
Maar als er mensen in de omgeving zijn die de raven opzettelijk angst aan jagen dan zal alle bovenstaande nooit gaan werken. Helaas. Want 1 ander mens dat zich slecht gedraagt tegenover dieren, kan voor dieren alle vertrouwen in alle mensen verknallen.

Dit alles uit eigen ondervindingen.
Maar heel veel succes en vooral ook veel plezier !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de info, bent u een vogelgedragspecialist? En verder denk ik niet dat iemand anders Raven lastig valt meeste mensen vinden ze maar ongedierte omdat ze misschien de slimste vogels op aarde zijn. In tegenstelling tot die mensen zijn Raven, na Wolven, mijn lievelingsdieren. Nogmaals bedankt, heel nuttig.

Andere antwoorden (5)

dat kan alleen door ze van jongs af aan groot te brengen.
jammer voor jou, maar gelukkig voor de vogels is dit verboden.
de vogels zijn het beste af met een partner van de eigen soort, waar ze "raafs" mee kunnen spreken.

Toegevoegd na 26 minuten:
nav je toevoeging: op je schouder of arm laten zitten zal niet gaan lukken.
wel kunnen ze aan je aanwezigheid wennen, als je er maar vaak genoeg komt en je rustig gedraagt.
het kan helpen als je wat te snacken voor ze meeneemt.
kattenbrokjes zijn zeer geschikt, maar alleen in tijden dat ze ook vocht kunnen vinden.
Rieneke1
12 jaar geleden
Niet ;) vandaar zijn ze ook wild
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel goed mogelijk de dieren aan je te laten wennen.
Maar dan eten ze op z'n hoogt uit je hand.
Op je schouder gaan zitten of dergelijke is alleen mogelijk als het dier van jongs af aan dit aan is geleerd.

Ga regelmatig naar de dieren toe en voer ze met wat lekkers.
Gooi het steeds minder ver weg en op ten duur zullen ze het uit je hand komen halen.
Echter zullen ze altijd bang voor je blijven, maar hebben ze geleerd dat het eten uit jou hand 'veilig' is.
Iets dat je makkelijk verpest dan aanleert, dat is zeker.

Vooral herhaling is erg belangrijk, dan lukt het uiteindelijk wel!

Toegevoegd na 2 minuten:
Kijk wel uit met raven, het zijn brutale rotzakken en met die scherpe snavels pikken ze met gemak je oog uit.
En vertrouwen is snel beschaamd, dus maak geen fouten als ze dichtbij zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze leren erg goed. Van hun ouders leren ze mensen niet te vertrouwen. Zonder ze uit het nest te halen lijkt het me een onmogelijke opgave om hun vertrouwen te winnen.

Als mensen enkele generaties lang de raven volkomen met rust laten zou het kunnen dat ze wat tammer worden. Als je in het gedrag van kraaien en raven bent geinteresseerd is: "Ik sprak met viervoeters, vogels en vissen" van Konrad Lorenz verplichte kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het zelf gedaan wel met jonge vogel, gewoon in hok houden en elke dag met de hand voeren, gaat min of meer vanzelf.