Hoe groot is de kans dat een man na een hersteloperatie een kind kan verwekken, is hier onderzoek naar gedaan?

Toegevoegd na 5 minuten:
de hersteloperatie betreft in dit geval een vasectomie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7K
jc54
12 jaar geleden
Zal er nog al aan liggen waarvan de man moet herstellen.

Het beste antwoord

De kans dat een man na een hersteloperatie een kind KAN verwekken is redelijk groot, zo'n 90 %. De kans op een voldragen zwangerschap is aanzienlijk kleiner, namelijk zo'n 10 %:

"Met de moderne (microscopische) technieken is de kans op een succesvol herstel groot. Indien de sterilisatie minder dan 10 jaar geleden heeft plaatsgevonden, is de kans op herstel van de doorgankelijkheid van de zaadleiders ongeveer 90%! De kans dat er een spontane zwangerschap optreedt is echter wat kleiner. De kwaliteit van het sperma is na een hersteloperatie meestal wat minder dan voor de sterilisatie. Daarnaast maakt de man nu antilichamen tegen zijn eigen zaadcellen. Het belangrijkste is echter de leeftijd van de vrouw. Hoe jonger, hoe groter de kans op een natuurlijke zwangerschap. Indien zij inmiddels de 40 jaren is gepasseerd, wordt de kans op een spontane, voldragen zwangerschap echter minder dan 10%."

Toegevoegd na 1 minuut:
"Als de vasectomie van de man minder dan drie jaar geleden heeft plaatsgevonden, is statistisch gezien de kans groot dat hij in staat zal zijn om zijn partner te bevruchten. Bij mannen in deze categorie keren in 95% van de gevallen zaadcellen terug in het sperma en bedraagt het zwangerschapspercentage 75%. Als meer dan 15 jaar zijn verstreken, keren bij 70% van de mannen zaadcellen terug in het sperma en bedraagt het zwangerschapspercentage 30%."
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een herstel operatie na een vasectomie lukt in 9 op 10 gevallen. Hoe langer geleden de vasectomie is uitgevoerd, hoe kleiner de kans op een succesvol herstel. In principe zouden de zaadcellen dus opnieuw moeten kunnen passeren, maar de vruchtbaarheid is daarmee niet altijd hersteld. Slechts 5 op 10 mannen zijn nadien in staat een kind te verwekken.

Of de vruchtbaarheid zich zal herstellen, hangt af van verschillende factoren, zoals:

de vruchtbaarheid vóór de sterilisatie;
de lengte van het verwijderde stuk van de zaadleiders;
het aantal jaren sinds de sterilisatie: de kans dat er opnieuw zaadcellen zullen verschijnen in het zaadvocht neemt af met 4 % per jaar.
de aanwezigheid van een spermagranuloom, een knobbeltje dat zich vormt als een reactie op het materiaal dat gebruikt werd om de zaadleiders te dichten of op doorsijpelende zaadcellen;
de zwelling van de zaadleider die nog aan de zaadbal hangt. Deze zwelling kan een perfecte herverbinding moeilijk maken.

Antistoffen:
Soms maken mannen na de sterilisatie antistoffen aan tegen hun eigen zaadcellen. Deze antistoffen kunnen de kwaliteit van de zaadcellen en dus ook hun bevruchtingsmogelijkheden aantasten. Gedurende de jaren dat de zaadleiders onderbroken waren heeft het lichaam een afweer tegen de eigen zaadcellen ontwikkeld; vaak zijn daardoor zaadcellen die na een hersteloperatie het lichaam verlaten verzwakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Waarom maak je je bronnen niet 'aanklikbaar'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee. Ik dacht dat ze vanzelf aan te klikken waren. Zal er voortaan op letten.