hoe komen er maden in een afgesloten petrischaaltje??

ik had een stukje kipfilet in een petrischaaltje gedaan, dekseltje erop, als testje, om eens te kijken wat er zou gebeuren, goed afgesloten, maar na 1 week al twee grote maden? wie heeft daar dan larven gezet? vliegen? 100% geen vlieg in de buurt gehad!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, dat is de druppel. We gaan terug naar generatio spontanea.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whahah ik dacht dat Francesco Redi, Lazzaro Spallanzan en Louis Pasteur daar heel duidelijk over waren. Terwijl abiogenese een toch veel simpelere oplossing is.
Wat nou voortplanting, doe niet zo moeilijk!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie je ze nu wel of niet vliegen???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch een vlieg in de buurt gehad dus...

Het beste antwoord

maden zijn larven van de vlieg (en van de mug)
zoals je weet komen de larven uit eitjes.

conclusie: de kip(filet) was eerder was dan het ei(tje).

het antwoord op je vraag:

a vlieg was had al eitjes gelegd voor jij je proefje ging doen.

b vlieg is opgesloten geweest in het petrischaaltje en heeft zijn eitjes gelegd

c het petrischaaltje was tóch niet zo goed afgesloten (klein geniepig fruitvliegje heeft toch voor nageslacht kunnen zorgen)

d sabotage: iemand wist van je experiment af en heeft een geintje uitgehaald.

Toegevoegd na 3 uur:
en met dank aan hypo de volgende mogelijkheiden:

e het schaaltje was niet schoon
f de gebruiker heeft de proefopstelling besmet
g enzovoorts voor talloze andere contaminatiebronnen…
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je!
(je avatar liegt er anders ook niet om) ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
e het schaaltje was niet schoon
f de gebruiker heeft de proefopstelling besmet
g enzovoorts voor talloze andere contaminatiebronnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yeps Hippo!
hoop dat er geen copyright op zit, want zal het antwoord even aanvullen met deze mogelijkheden. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is een hypo( die ik veelvuldig krijg) héél iets anders dan een hippo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(oei, veelvuldig..) .....wat weer iets anders dan en hyper(focus) die ik regelmatig krijg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hap nooit in eucalypjes, ik kijk wel beter uit ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Red Square,mag ik jou ook een prettig kerstfeest wensen en dat geldt ook voor alle anderen die wel voor mij begrijpelijke taal schrijven!

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk zaten er al eieren op het filetje, deze zijn uitgekomen en hebben zich met het vlees gevoed.

Of er zijn eieren in de rand van het schaaltje gelegd, de larven zijn na het uitkomen richting de kipfilet gekropen en hebben zich daar vol gevreten aan de kip.

Een andere manier kan ik niet verzinnen, of je bent onzorgvuldig te werk gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij zaten die maden
al op je kip.
Grrrrr.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zit al te denken aan mn kalkoen met kerst...
burgos
12 jaar geleden
Gadverrr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IEHHH!!!
niet allen maden maar daarna heb jij op de kip gezeten burgos? ;-))) c+ om mijn flauwe opmerking goed te maken
trouwens: puur theoretisch gezien kan het kloppen. als vliegeneitjes niet opgemerkt worden kunnen net uitgekomen maden ook 'uit het niets' komen.
Ik heb een keer een vlieg haar eitjes zien leggen in het gaatje van de speen van een zuigfles. Een heel klein gaatje dus. Gelukkig zag ik het gebeuren, dus die speen kon meteen weg. Misschien kan dat met die eitjes ook gebeurt kan zijn: onder de rand gelegd, goed genoeg voor de jonge maden het vlees te vinden.

Ook goed mogelijk dat die eitjes er al op zaten. Sommige vleesvliegen weten ongelooflijk snel dood vlees te vinden. Dat is alleen met perfecte hygiëne te voorkomen. Die eigenschap wordt bijvoorbeeld ook bij moordzaken gebruikt om vast te stellen hoe lang het lichaam al dood is.

Ik zou zeggen: probeer het gewoon nog een keer maar dan met twee schaaltjes. Een daarvan zet je onder zo'n vliegengaas ding, die ander gewoon zoals je nu ook gedaan hebt.