heeft de levens duur van een dier te maken met de denksnelheid?

een vlieg,rat,kat verwerkt heel veel informatie vooral met het reageren op bewegingen, een mens is hier een stuk minder snel in en een schildpad nog minder snel is dat de reden dat een mens ouder word dan een kat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Dat heeft daar helemaal niets mee te maken. Er zijn mensen die vliegen met de hand kunnen vangen, die zijn dus net zo snel als een vlieg. Daarbij gaan de signalen van hersenen door je zenuwstelsel met de snelheid van het ligt.

Het leven van dieren staat daarentegen redelijk in verhouden tot het aantal hartslagen.
Dieren met een snelle hartslag leven gemiddeld korter dan dieren met een trage hartslag (zie kolibrie en walrus). De totale gemiddelde levensduur van een zoogdier is ongeveer omgekeerd evenredig met de hartslag.

Aangenomen wordt, dat het hart van een levend wezen gemiddeld c.a. 1 miljard slagen maakt. (muis hartritme 600 slagen per minuut levensduur; 10^9/600=10^7/6minuten= 10^7/(6*60*24) dagen~1200dagen=3 jaar. De mens met 60-80 hartslagen per minuut zal op deze wijze c.a. 24-30 jaar te gaan hebben maar de olifant 95 jaar. Dat de mens sterk afwijkt van deze verwachting komt o.a. door de medische wetenschap.

Toegevoegd na 39 seconden:
snelheid van het licht natuurlijk*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snelheid van het licht? Dat is natuurkundig onmogelijk. Daarbij is het nogal verschillend, tussen verschillende typen zenuwcellen en hun omhulsels. 1/150.000 van de lichtsnelheid is een betere benadering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens dat er mensen zijn die sneller zijn dan een vlieg.
Insecten kunnen namelijk slecht langzaam bewegende dingen waarnemen.
Je nadert een vlieg heeeel langzaam en ben je eenmaal dichtbij dan sla je toe.
De reactie van de vlieg lijkt dan langzamer, maar hij had gewoon minder tijd om te reageren. Een vlieg heeft een veel snellere reactie dan een mens, dat staat vast, wij denken er namelijk over na en dan moet het signaal via de hersenen, wat meer tijd kost dan het signaal dat bij de vlieg door een zenuwknoop moet. Toch een +je van mij, met de rest ben ik het eens!
nee, het heeft meer te maken met het aantal hartslagen, ook al is dat niet strak omlijnd.
dieren met een hogere stofwisseling slijten harder, en leven dus korter.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Ik vraag het me af, we zijn niet veel langzamer dan een kat, maar enfin als je groter bent zijn je zenuwen langer. De signalen gaan met ca 100 m/s dus heen en weer naar mijn grote teen alweer 40 ms en bij een kat maar 8 ms.

Grote dieren zijn dus noodzakelijk trager dan kleine en grote dieren worden ouder dat waarschijnlijk omdat het lang duurt om groot te worden, en het ook weer lang duurt voordat je nakomeling groot wordt. Een langere generatieduur ligt dus voor de hand bij grotere dieren.

Je hebt dus gelijk, maar ik denk dat beide eigenschappen een gevolg van de grootte van het dier zijn en geloof niet in een directe invloed van denksnelheid op de ouderdom.

Hetzelfde verhaal met het aantal hartslagen in de andere antwoorden, dat is ook afhankelijk van de grootte van het dier. Het hart van een blauwe vinvis is zo groot als een middenklasse auto, en je kunt niet verwachten dat zo een dier een hartslag van 80 keer per minuut heeft.

Voordeel van het aantal hartslagen is dat het zowel een indicatie voor een snelle stofwisseling en een klein lichaam is, en beide dat is allebei niet erg goed voor de levensverwachting. Een beperking van het leven door een absolute grens aan het aantal hartslagen lijkt me dan ook onzin.