Met welke proef kan je het reactie vermogen van een persoon testen?

We zijn met een groot werkstuk op school bezig, we houden het over cafeïne. We willen graag een proef doen om het reactievermogen te testen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Antwoorden (7)

Er zijn nogal wat online tests voor. Zoek met google maar eens naar Reaction, time, test. Ik denk dat als je heel wetenschappelijk verantwoord aan de slag wilt gaan, je dan een onderscheid moet maken tussen verschillende soorten reacties. Iets zien en erop reageren is denk ik iets anders dan iets horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele simpele. Laat een liniaal vallen en vraag de proefpersoon hem op te vangen( zo laten vallen I, niet zo -) Aan de centimeters kan je zien 'hoe alert' iemand was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en pas op dat de afstand tussen de handen van de proefpersoon en vanwaar je de lineaal laat vallen in alle gevallen gelijk moet zijn..
Op www.123test.nl/ vindt je een aardige reactiesnelheidtest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een slipper naar zn hoofd gooien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja die met die liniaal is goed alleen eerst de valversnelling van de liniaal uitrekenen dan weet je wat precies je reactiesnelhid is je hebt ook apps van ap store om dit te weten te komen je kan ook met afleiding doen bijv harde muziek om te kijken wat er gebeurt als je dat bijv doet achter het stuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oude maar ook leuke reactie test is de volgende .
Beide personen plaatsen de rechterhand vlak op de tafel.
Stukje uit elkaar.
De persoon die aan de beurt is, probeert de andere hand te slaan, maar deze persoon mag de hand terug trekken.
Je kan dan tellen hoeveel keer de ander de hand optijd terug trok en hoeveel keer de hand geraakt werd.
Na 10 pogingen is de ander aan de beurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eigenlijke vraag gaat niet over het testen van de reactiesnelheid, maar over het testen van de invloed van cafeïne op de reactiesnelheid. Dat is iets anders. Je zult dan niet de reactiesnelheid van een aantal personen moeten meten, maar het *verschil* in reactiesnelheid bij dezelfde persoon zonder en met cafeïne.

Dat is al een heel andere proefopzet.

Je kunt natuurlijk wel gewoon gebruik maken van alle tips die in de overige antwoorden al zijn gegeven.

Een leuke opzet zou zijn:

1. Meet de reactiesnelheid.
2. Tien minuten later: hetzelfde.
3. Weer tien minuten later: hetzelfde.
4. Weer tien minuten later: hetzelfde.
5. Drink cafeïne.
6. Tien minuten later: meet de reactiesnelheid.
7. Tien minuten later: hetzelfde.
8. Tien minuten later: hetzelfde.

De eerste paar keer is om het leereffect uit te sluiten: het is logisch dat je sneller reageert als je al eens hebt geoefend, dus dat zegt alleen iets over de oefening en niets over de cafeïne (da's een bekende methodologische valkuil, wordt ook veel misbruik van gemaakt).

Daarna meet je wat het effect is van cafeïne na tien, twintig, en dertig minuten.

Natuurlijk moet je deze metingen bij zoveel mogelijk mensen doen. Probeer in ieder geval een stuk of 20, dan krijg je een idee van individuele verschillen.

En bedenk dat een goede reactiesnelheid niet alleen maar positief is. Intelligente mensen hebben over het algemeen juist een lagere reactiesnelheid. Dat komt doordat ze niet zomaar iets doen, maar onwillekeurig een heleboel mogelijkheden zien. Ze moeten dus een keuze maken uit meer mogelijkheden dan iemand die niet zo intelligent is.

Zo zie je, elk voordeel heb z'n nadeel - of was het nu andersom?
Cryofiel