Uit welk land komt de wolf oorspronkelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.8K
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik ken er minimaal vijf die uit Disneyland komen. ;-)

Antwoorden (4)

Ooit waren wolven een gewone verschijning in het gehele Noordelijk Halfrond, maar door toedoen van de mens is hun leefgebied drastisch ingeperkt.
Bronnen:
fremar
12 jaar geleden
Europese wolven komen oorspronkelijk uit landen als Polen, Wit-Rusland, Slowakije en de Baltische Staten. Die zijn Oost-Europees.
Noord-Amerikaanse wolven komen oorspronkelijk uit Canada. Dat zijn (en grotendeels waren) prairiewolven.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben wolven ook nationaliteiten?
Ik geloof niet dat er goede antwoorden bij staan.
De eerste is wel goed. Ik snap het minnetje niet.

Je vraag is niet zo duidelijk. Net als mensen zijn er verschillende soorten wolven. En honden schijnen er familie van te zijn. Die worden regelmatig door gefokt op bepaalde uiterlijke kenmerken en daarmee raken ze hun vermogen om het wild te leven kwijt.
Hier in Nederland zijn de wolven mede uitgestorven geweest doordat o.a. de boeren die aan veeteelt deden ze dood maakten.
Weet wel dat er gewoon wolven in Noord-Amerika waren, maar dat is ook een groot gebied. Door het zomaar afschieten van de bizon kwam er een wolvenplaag en werd er vervolgens jacht gemaakt op de wolven. Er waren er teveel en de dode bizons die overal lagen waren ook een beetje op.
Bij pogingen om in een natuurgebied de oorspronkelijke situatie te herstellen worden wel eens wolven uit andere gebieden gehaald. Die is niet altijd dezelfde soort als die er oorspronkelijk thuis hoorde. Wel eentje die er op lijkt.
Dus als je dat bedoelt dan kan dat verschillen per natuurgebied waar ze geplaatst worden.

Ik voeg de pagina uit wikipedia toe. Onderaan staat een aantal verschillende soorten die allemaal zijn aangepast aan het gebied waar ze leven. Er is zowel in Noord-Amerika als Canada een aparte soort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vooroudersoort van de wolf (Canis priscolatrans) komt uit Noord Amerika en heeft zich over Eurazie en Noord Afrika verspreid door het oversteken van de landbrug bij de Beringstraat. Een verder geëvolueerde soort, Canis mosbachensis is in Eurazie geevolueerd tot Canis lupus en heeft Noord Amerika weer geherkoloniseerd. In Noord Amerika was toen een grotere wolvensoort (Canis direns) aanwezig die is verdrongen door Canis lupus.

Wolven kunnen over land uitstekend migreren, dus het koloniseren van een heel continent is een kwestie van enige tientallen jaren, of hooguit een eeuw.